שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • יסודות האמונה

מצווה לדון את כל האדם לכף זכות

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ח ניסן תשס"ט
שאלה
כתוב שמצווה לדון את כל האדם לכף זכות. מה גם שאם עושים זאת מביאים את האדם הנידון לזכות של ממש. אם זוהי מצווה לדון את כל האדם לכף זכות, מדוע איננו דנים את היטלר או אנשים כגון ל.רון האבארד מייסד כת הסיינטולוגיה לכף זכות? איזה זכויות היו להיטלר או לאנשים כמו ל.רון האבארד שמצווה לדון אותם לכף זכות? האם אתם רוצים להביא את צורר היהודים ומייסדי כתות בזויות לזכות ממש ולשיבה עמכם בגן עדן? הזאת יעשה לעשיו הרשע?
תשובה
עיקר המשנה היא הוראה כיצד לפרש מעשה שאדם עושה. האם לפרש כוונתו לטוב או לרע. עיין בחפץ חיים שמגדיר את הדברים. הכוונה במשנה היא רק בנוגע לאדם שלא הוחזק ברשעות. אולם אם ידוע על אדם שהוא מוחזק ברשעות אז אנו מניחים שגם המעשה שהוא עושה עתה, וניתן לפרש אותו באופן נטראלי, הוא נעשה מתוך מגמה של רשעות. יש פירושים שנותנים למשנה משמעות פנימית יותר. המשנה אומרת שעל ידי שאתה מלמד זכות על האדם אתה נותן כוח לאדם שאתה מלמד עליו זכות והוא בכוח שמקבל ממך על ידי לימוד הזכות יוכל לצאת מהקשיים שלו ומהמחסומים שלו ויצליח להתעורר לעשות טוב. בנוגע לאדם רשע שלא רק חושב רע אלא מוציא את כל מחשבותיו אל הפועל ומשתמש בכוחו לעשות רע אם אתה תתן לו כוח על ידי לימוד זכות הוא יגביר את כוח הרע שבו. במקרה של אדם רע אתה קודם כל צריך להילחם בכוחות הרעים שהוא מגלם באישיותו. קודם כל תמחה את זכר מעשיו הרעים. לאחר פעולה חזקה של טיהור מעשיו הרעים ומלחמה בהם הוא יהיה במצב שהוא מאד חלש ואז יתכן שתוכל לעזור לו ולעולם כולו בדרך של לימוד זכות. לגבי רשעים גדולים, כמו למשל עמלק, התורה אומרת שאין סיכוי שבעולם הזה הוא יגיע לכלל תיקון בדרך של לימוד זכות. לכן כנגד העמלקיות אנו נלחמים וכך מחלישים את הרע. יש מקורות פנימיים שלאחר העולם הזה בעולם עליון יותר יתכן שגם לעמלק יהיה תיקון. אולם זה לא בעולם שלנו. לגבי עשיו, שהוא סבו של עמלק, כתוב שקודם כל יש לפעול למיגור הרשעה שבו "ועלו מושעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו" - השפיטה הכוונה היא המלחמה בו וברע שבו. לאחר מכן אולי יהיה לו תיקון גם בעולם הזה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il