שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • תנועות נוער

רפורמה חדשה ביהדות

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ט תמוז תשס"ט
שאלה
אני בוגר סניף בבני עקיבא. בזמן האחרון התפתחו בסניף כל מיני דיונים על היהדות שהיא יותר מידי מיושנת וצריך להחיות אותה עם כל מיני היתרים שמתאימים את עצמם למצב. למשל, יש חבר’ה בוגרים בסניף שטוענים שצריך להתיר לגמרי דיבור ושהייה עם בנות כי זה המציאות שיש כיום בארץ ובעולם, וכמו שבהרבה דברים אנחנו משנים את ההלכה על פי הצורך כך גם בענייני צניעות, ורק אנחנו כאלה פרמטיבים שאסרו את זה. ועוד טוענים כל מיני דוגמאות כמו שחכמים לא אסרו התגודדות של אנשים מפני החשש שידברו לשון הרע שזה דאורייתא כך גם אין לאסור שהייה וקלות ראש עם בנות - הם לא חוששים שזה יבוא לידי בעיות צניעות מדאורייתא כמו יחוד וכו'. ועוד טוענים שהם מעדיפים להוריד את הרמה הדתית בסניף בשביל שיבואו יותר חניכים, ולא אכפת להם מה יהיה הרמה הדתית שלהם, העיקר שאחרי זה הם יהיו אנשים טובים שיודעים ומכירים את הדת (מי שירצה כבר ידע למי לפנות). כמו כן הם הורסים את כל החינוך שהסניף חינך את חניכיו!. במצב כזה, מה אפשר לעשות בנידון, צריך להוכיח אותם, אם כן, אז איך? או שצריך להתעלם מהם?
תשובה
מצוות תוכחה היא מצווה שצריך לדעת כיצד לקיימה. העיקרון הוא לא עצם האמירה שלך אליהם אלא בעיקר להביא תועלת. הבאת התועלת לפעמים באה בדרך הדיבור והשכנוע אולם במקרים רבים היא דדוקא באה בדרכים אחרות סמויות יותר. יש לחזק את הסניף עם הכוחות שמכירים בערך הצניעות. לא כדאי לחדד ולהחריף את המחלוקת. כדאי לתקן שלא מתוך ויכוחים אלא מכוח נוכחות מעשית של כוחות שאוהבים אתה צניעות. ודאי שניתן לברר בפעולות את הנושא הבוער של רלוונטיות ההלכה גם בדורנו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il