שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שמחת תורה

הלכות שמחת תורה

undefined

הרב יאיר וסרטיל

ג מרחשון תש"ע
שאלה
א. האם קריאת התורה בשמחת תורה היא במנגינה של ימים נוראים? האם ישנם חילוקי מנהגים בדבר? ב. האם הברכות בעליה לתורה הם בנגינה של הימים הנוראים או בנגינה הרגילה? ג. את איזה קטע נהגו לקרא לחתן "כל הנערים", האם את "מענה" עד "ואתה על במותימו תדרך" או את העולה החמישי של הפרשה? האם שני המנהגים קיימים? ד. הבנתי שלכתחלה לא מעלים את אותו אדם פעמיִם. אם העלו בטעות את המתעתד לעלות ’מפטיר’, עדיף למנות אחר (שעוד לא עלה) או בכ"ז להעלותו שנית? ה. האם הילדים (שאינם ברי מצוה) שעולים בשמחת תורה צריכים לעלות רק אחר שכל המבוגרים עולים או שגם קודם לכן אפשר? ו. האם ילד (שאינו בר מצוה) שכבר עלה בעצמצו מברך שוב "עם כל הנערים"? ז. בסיבוב השני ואילך של הקריאה, אם עלה כהן ראשון בסבב השני, וכל הלוים כבר עלו לתורה, האם צריך להעלות את הכהן שוב או שאפשר להעלות ישראל לשני בסבב הזה במקום לוי? אם לא, מה הדין אם קראוהו שנית וטרם עלה, האם אפשר להעלות אחר במקומו? ח. הנוהגים להוסיף עולה נוסף בשבת (מ"מעונה" על "על במותימו תדרך"), האם מוסיפים אותו בכל סיבובי הקריאה? האם חתן תורה מתחיל לקרא מ"ויעל משה" או מ"מעונה" (כבשנה רגילה)? ט. אם בטעות טרם הגבהת הספר השני, הניחו בטעות את הספר הראשון על הבימה במקום את הספר השלישי, ואחר ההגבהה שמו לב לטעות, האם מותר להשיבו למגביהו ולקחת את הספר השלישי לקריאה, או שצריך לגלול את הראשון למפטיר? י. ילד (שאינו בר מצוה) שאינו עוקב אחר הקריאה, האם יש ענין שבכ"ז יעלה לתורה? האם עונים אמן אחר ברכותיו? אשמח אם הרב יוכל לציין מקורות לתשובות. תודה.
תשובה
א. נוהגים שבקריאה המרכזית קוראים במנגינה של ימים נוראים, ובשאר הקריאות שעושים לצורך העלאת כולם בדרך כלל קוראים במנגינה רגילה. ב. נוהגים לברך במנגינה של ימים נוראים. ג. את העולה החמישי - "ולדן אמר" (משנה ברורה תרסט סקי"ג). ד. להעלותו שנית (אלא אם כן העלוהו בדיוק בעליה שלפני בספר השני) (משנה ברורה סי' תרסט ס"ק יב; פמ"ג א"א סי' תרסט). ה. יש להעלות קודם את המבוגרים. ו. לא. ז. אפשר להעלות ישראל. ח. יש בכך מנהגים שונים. בישיבתנו נוהגים לקרוא בפעם הראשונה 7 עולים, אך בסבבים הבאים כבכל שנה, וחתן תורה מ"מענה". ט. מותר להשיבו ולקחת את הספר השלישי (פמ"ג במ"ז סי' קמד סק"ד; ביאור הלכה סי' תרפד ד"ה ואם). י. בשערי אפרים (שער ח סי' נז בפתחי שערים) כתב שיש שנהגו לקרוא אף בני שש שבע, אולם הגרש"ז אויערבאך הקפיד שלא יעלו אלא קטנים שכבר עוקבים ןמבינים את ענין העליה והקריאה (הליכות שלמה כרך "מועדים" פרק יב – ראה הערה כ והערה 52). הרב יאיר וסרטיל
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il