שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • נגיעה

שמירת נגיעה במצבים שונים

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ה טבת תש"ע
שאלה
קראתי המון שאלות באתר, ואני רוצה להגיד שבאמת התרשמתי ונרשמתי לעידכוני המיילים היומיים. הנושא שאני רוצה לדבר עליו זה שמירת נגיעה. אני שומר נגיעה משהו כמו 5 חודשים ויש כמה דברים שמפריעים לי. 1. אני מתאמן בג’יו ג’יטסו [אומנות לחימה] ויש שם גם בת שמתאמנת, כמעט כל אימון יוצא לי להילחם איתה. זה סוג של קרב מגע, מה שאומר שאני משתמש ברוב הגוף בקרבות. האם זה מותר? שאלתי את חבר שלי והוא אמר שאם זה בשביל להגיע לרמות גבוהות או בשביל איזה שהיא תחרות אז זה בערך מותר, אז רציתי לקבל מימכם תשובה נכונה. 2.יש לי פרוייקט לימודי שהמסגרת שלו כוללת ערבים ויהודים. לפני כמה שיעורים ישבתי ליד אחת מהן [מהערביות]. בפעם הראשונה היא נגעה בי כדי שאני אקרא למישהו, קראתי לו ואח"כ הסברתי לה שאני שומר נגיעה. בגלל המוצא שלה לא נראה לי שהיא ממש יודעת מה זה. אחרי כמה דקות היא עוד פעם אמרה לי לקרוא לו [נגעה בי כזה בשביל שאני אקרא לו] זה רע? זה מותר? זה אסור? אשמח לקבל תשובה בעניין [למרות שאני פשוט יכול שלא לשבת לידן]. 3. מותר לגעת בבת [לאו דווקא שומרת נגיעה] עם איזה משהו [חפץ-עט לדוגמא, אני משתמש בעט כדי לנגוע בה ולקרוא לה] כדי לקרוא לה או כדי לדבר איתה? 4. אני מדריך בתנועת בני עקיבא. בתור מדריך, וגם בתור יהודי דתי שומר מצוות, די צורם בעיניים שלי לראות שני נערים דתיים מתנשקים. הם אומנם התנשקו כמה דקות אחרי שיצאנו מהסניף אבל חברים שלי העירו להם למרות זאת. אמרו להם שזה מראית עין, זאת אומרת שאחרים[חילונים או אפילו דתיים] שרואים בן עם כיפה ובת עם חצאית מתנשקים באמצע הרחוב, זה ממש לא הולם, מותר לי להעיר להם על כך? אם לא הערתי, עשיתי עברה? 5. לא מזמן היה לנו טיול שנתי ויצאו איתנו מורות. הטיול היה עם הרבה הרים ועליות וירידות והמורות היו צריכות עזרה. האם זה בסדר לעזור להם? האם אני צריך להושיט להן יד כדי לעזור להן?
תשובה
1. קרב מגע עם בת אסור לא רק בגלל נגיעה. אנו לא מלאכי אלוקים שנאמר שאנו רק טרודים באומנות הלחימה ולא נוגע בנו כמלא נימה הענין היצרי. קרב מגע רק עם בן. 2. לא לשבת ליד בת שנוגעת בך. לחילופין להסביר לה שזה המנהג שלך ושהיא תכבד את המנהג שלך. להסביר ללא פגיעה. 3. אם לא נוגעים בגוף אין בכך איסור נגיעה. אולם לא לעשות זאת בדרך שיכול להביא לקירוב או לקלות ראש. 4. מצוות תוכחה היא מסובכת וקשה. כל מקרה צריך לדון לגופו. אם מדובר על פגיעה במנהג ציבורי ונוהג שרגילים באותו מקום יש להעיר למרות שאולי לא יעזור באופן פרטי. זה נצרך לשמירת האוירה הכללית בציבור. 5. למורות, רק מבוגרים או מי שמוטל עליו יעזרו. רק במקום שלא התארגנו לכך וקרה מקרה שהיה צריך עזרה כעזרה ראשונה ניתן לעזור. אולם לא כסדר רגיל בטיול.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il