- שבת ומועדים
- שאלות כלליות
1384
שאלה
1) מי שלא רוצה לסעוד את סעודה של שבת, האם מותר לעשות לה את קידוש של שבת?
2) האם מותר או אסור לטלטל שקית עם אוכל בשבת עבור חתולי רחוב מהבית על פי בקשתה של דודה, כשהיא מאכילה את חתולים גם בימי חול?
3) בשבת מתלה ווקום שנפל מקיר, האם מותר או אסור להדביק על קיר בחזרה כדי לתלות עליה את מגבת?
4) האם בשבת מותר לכסות את סיר או מיחם במגבת כדי שלא יהיה עליהם אבק? תודה.
תשובה
1. קידוש הוא פתיחה לסעודה וצריך להעשות בסמוך לסעודה ובמקום שבו סועדים ולכן א"א לעשות קידוש אם לא אוכלים מיד לאחריו.
כדי לצאת ידי חובת קידוש אין צורך לאכול דווקא לחם אלא אפשר להסתפק באכילת עוגות וכד' ממיני המזונות בשיעור של כזית. (פרוסה אחת "יפה" של עוגה בד"כ מספיקה) ויאכל הכזית בשיעור זמן של אכילת פרס (עדיף תוך 2 דקות ולכל היותר 4 דקות). בשעת הדחק אפשר להסתפק בשתיית רביעית (כחצי גביע לבן) יין, ובחולה אפשר להקל יותר ובקידוש הבוקר יכול החולה להסתפק באכילת פירות.
המנהג המקובל שבקידוש בליל שבת אוכלים לאחריו לחם וביום השבת, כשמקדשים בבית הכנסת בארועים וכד', מסתפקים במזונות.
[שמירת שבת כהלכתה נד כא-כה]
2. חיות שהאכלתם לא מוטלת עלינו אין להאכילם בשבת משום טירחא. אולם אם אין בזה טירחא מותר. ולכן מותר לנער מפה מפרורים בחוץ אעפ"י שציפורים יאכלו את הפירורים כיון שהניעור נעשה לצורך הניקיון ואין כאן טירחא לצורך האכלתן.
גם בענין החתולים, כיון שהם חתולי רחוב והם לא נחשבים שמזונותיהם מוטלים עליכם יהיה מותר להאכילם רק אם לא יהיה בזה טירחא מיוחדת. ולכן למעשה, מכיון שבכל מקרה שאריות האוכל נזרקות, הטוב ביותר הוא להניח את האוכל לחתולים ליד פח הזבל כך שלא יהיה כאן טירחא מיוחדת בשבילם, שבמקום לזרוק את השאריות בתוך הפח אתם מניחים אותם ליד הפח.
[עי' שש"כ כז כא ובהערה במהדורה החדשה ולעומתו ילקוט יוסף סימן שכד עמוד לט בהערה בשם א"א מבוטשאטש]
3. אסור להדביק בשבת מיתלה ואקום. [שש"כ כד לט]
4. אם כל הכוונה בכיסוי הסיר והמיחם הוא כדי למנוע מהם לכלוך (וכך אתם רגילים לעשות ביום חול) אין איסור לכסותם במגבת.
[שו"ע רנז ב ועי' מנוחת אהבה ג כו שהקל אף בהטמנה בדבר המוסיף הבל]