ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

יש בחירה חופשית? | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ד אדר א' תשס"ה

יש בחירה חופשית?


רבנים שונים

שאלה:
לפני כמה ימים היה לי ויכוח קשה עם אדם שאינו מאמין שיש בחירה חופשית. עד אז כן האמנתי שיש בחירה, אך מכיון שהאדם הוא אדם "לוגי" מידי, הוא הצליח להביא כל מיני "הוכחות הגיוניות" שאין בחירה חופשית. אני כבר לא יודעת במה אני מאמינה - הוא ממש תיסכל אותי. כל זה התחיל מכיון שגיליתי שהוא אינו שומר נגיעה. אני אמרתי לו שאחזיר אותו בתשובה, והוא אמר שהוא דווקא זה שיחזיר אותי בשאלה. הוא לא יצליח, ואני יודעת זאת, אך כרגע אני נמצאת בתסכול רב.

אז איך לשכנעו שיש בחירה חופשית ושיתחיל לשמור נגיעה? פניתי כבר למקורות רבים ולא מצאתי תשובות מתאימות.

תשובה:
שאלות אמונה בה', מציאותו, ובחירה חופשית הם מהקשות והמורכבות שיש ביהדות, ועל כן הייתי ממליץ לך בכלל לברר אותם במסגרות רציניות מבוססות ואצל המוסמכים לענות, וזה גם יגרום לך להזדהות עם התשובות, שכן התורה איננה תחנת מידע לאיסוף נתונים אלא תורת חיים הממלאת אותנו עוצמה. על כן ידיעות יבשות הם לא הדיון העיקרי. לא מציאותו יתברך תעניין אותי, כי אם הקשר שלי אליו, וממילא מה הקשר הזה מחייב אותי.

לעניין הנשאל - איני יכול לענות על הוכחותיו כי לא ראיתי אותם, אם אראה אותם אשתדל להגיב, בלי נדר. לעצם הבחירה החופשית נאמר שיש שני עקרונות בסיסיים שצריכים להיאמר: א. ההבדל בין יחיד וכלל. ב. גבולות הבחירה.

לגבי יחיד וכלל, כך כתבו רוב הפרשנים, שבַּכְּלָל אין בחירה. עם ישראל ככלל נולד מבחירה אלוקית שלו בנו - "אשר בחר בנו מכל העמים". ובחירה אלוקית זו הינה יצירה של "ייחודיות" השונה מכל עם. ועם ישראל איננו יכול לבחור אם לקבל את הבחירה האלוקית של ה' בנו, ולכן אין בחירה.

ליחיד יש בחירה, אך נצטרך לדון על גבולותיה. אין אדם יכול להחליט אם לנשום, מתי ימות, אדם יכול רק להשפיע על נתונים אלו. השאלה החשובה מכל היא לא האם יש טכנית בחירה מוחלטת של האדם ליצור קוף, זה לא מעניין, מה שכן מעניין זה האם בגבולות הבחירה הקיימות אני מקבל על עצמי את האחריות לכך שאני עושה, אני בחרתי, ועל התוצאות אני אחראי. עיקר הדבר איננו לבדוק את גבולות הגזרה של הבחירה, כי הקב"ה נתן לי כדי שארגיש שאני פועל, אני משפיע, אני עושה או ח"ו להיפך, את זכות הבחירה. כמובן שבקצוות יש הגבלה.

ואם יאמר האדם אז אם כך אני רוצה להחליט מתי אמות, המתת חסד? נאמר לו "על כורחך אתה נולד, ועל כורחך אתה מת, ועל כורחך אתה עתיד ליתן דין וחשבון" (פרקי אבות). העולם איננו מופקר, ואם תרצה בגלל הבחירה החופשית לעשות מה שאתה רוצה מבלי להתחשב במי ששלח אותך לכאן - טכנית אתה מסוגל, אבל באמת הנך בוגד בסיבה ובמטרה שלשמה הגעת לעולם.

בנוגע לשמירת נגיעה, אדם כזה שלא שומר נגיעה כי לא מאמין בבחירה חופשית חשוד מעט על כך שהבירור שעשה בעניין הבחירה היה על מנת להשתחרר מהמחויבות לאלוקיו, כדי שיוכל להימשך אחר תאוות בשרים ירודה. ולכן הדיון עימו קשה וכמעט סגור מראש. עם אדם כזה צריך להעביר את הדיון מדיון לוגי, שהוא אצלו בירור שכלי לא מחייב, לבירור נפשי. האם אני מרגיש שיש לי אבא אלוקים או לא. אצלי, כדאי שתאמרי לו - לי אלוקים הוא אבא בכל מחיר, אצלי אלוקים הוא אלוקים חיים, וגם אם הוא אומר לא - זה חלק מהאבא שלי, וזו בודאי טובתי המוחלטת. הנגיעה בדרך כלל, חוץ מהאיסור שבה היא גם גוררת אחריה מעשים, וגם טשטוש של הרגישות המיוחדת שבונה אחר כך את הייחודיות של איש לאשתו בתא המשפחתי. זה יקר מדי מכדי לשחק בזה ולכן כדאי לחשוב שוב בעניין זה. בכל מקרה נראה לי שאת הבירורים כדאי לעשות עם עצמך, עם רבותיך, ולא עם בחורים שיציבותם הרוחנית מוטלת בספק גדול והקשר שלהם לאלוקים הינו טכני ושכלי בלבד.

הרב משה אליה.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il