- שבת ומועדים
- הפת ובציעתה
ברכה לפני המוציא בשבת
שאלה
נהגנו בבית אבי שלאחר הקידוש בערב שבת אנו מברכים ברכת בורא פרי העץ ובורא פרי האדמה על סלטים שמונחים לפנינו ורק לאחר מכן נוטלים ידיים ומברכים המוציא.
ראיתי בהלכותיו של הרב מלמד שאסור הדבר וצריך ליצור הפסק ע"מ לברך ברכה אחרונה, האם יש דעה האומרת אחרת שמותר לעשות כמנהגנו? האם מנהגנו פסול וצריך לשנותו?!
תשובה
יש מקום למנהג שלכם, ואם תאכלו פחות מכשיעור אין צריך לברך ברכה אחרונה. ואם תברכו ברכה אחרונה אין בזה שום פסול. אך רצוי יותר לאכול אחרי הסעודה עץ ואדמה שאינם סלטים שבאים מחמת הסעודה אלא לעונג שבת כמו תפוחי עץ, אגסים, מלון, אננס, אבטיח או פירות יבשים, שקדים ובוטנים וכל זה לכבוד שבת.

בציעת הפת בשבת
הרב יצחק בן יוסף | ט אלול תשע"ג

לחם בזמן הקידוש
הרה"ג דוב ליאור | כ"ז מרחשון תשע"ו
לחם משנה בחלה עם מילוי בשר
הרב דניאל קירש | ה אלול תשפ"ב

למה שמים מלח בברכת המוציא?
הרב אלישיב קפקה | ח מרחשון תשפ"ב

הרב דוד חי הכהן
ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים.

הכנסת עיתונים הביתה
ט כסלו תשס"ג

ישיבה בין בנים ובנות
כ"ח מרחשון תשס"ג

חימום שניצל בשבת -לאשכנזים
י"ד כסלו תשס"ג

מזגן בשבת
י"ד כסלו תשס"ג
דיני "שבעה"
הרב בנימין במברגר | ל מרחשון תש"ע

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

כשרות יין שנגע בו חילוני
הרה"ג דוב ליאור | י"ט אדר א' תשס"ה

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג

חשש לגזל
הרב יהודה אודסר | ז שבט תשפ"ג

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
