שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שימוש בפלטה

חימום תבשילים על פלטה

undefined

הרב יוסף אפריון

כ"ז כסלו תשע"ג
שאלה
בעניין מאכלים עם רוטב בשבת. השתדלתי מאוד למצוא תשובה באתר מבלי להטריד שוב בשאלות שנשאלו כבר ובאמת מצאתי, רק שהתבלבלתי לגמרי... בעלי אשכנזי אני תימנייה. רציתי לדעת לגבי חימום בשבת בבוקר: 1. האם מותר להוציא מאכלים מהמקרר ולשים ישירות על הפלטה כשהפלטה עדיין לא דולקת. או שחייבים להניח מגש על הפלטה ועליו להניח את הסירים? 2. עוף עם רוטב, עיקר התבשיל הוא העוף את הרוטב גם אפשר לאכול, האם מותר לחמם בשבת בבוקר ולאכול גם את הרוטב? מותר לשים את הרוטב על תבשיל גושי מחומם אחר? 3. תבשיל דג כדוגמת החריימה של הטריפוליטאים, מותר בשבת בבוקר? רוב התבשיל הוא הדג אך אי אפשר בלי הרוטב הרוטב ברובו ירקות מעט נוזלים, יש לציין גם שהרוטב נקרש במקרר וכשמתחמם נעשה נוזלי. תודה.
תשובה
שלום א. הדעה המקובלת היא שיש לחצוץ בין הפלטה לסיר לצורך היכר. אפשר לשים צלחת הפוכה או להסתפק ברשת של התנור וכד'. אולם יש גם מקילים להניח ישירות על הפלטה ב. נאמרו בזה הגדרות קוטביות בפוסקים. י"א שהמאכל צריך להיות יבש לגמרי כמו שניצל או אורז וכד' (שו"ע הרב) י"א שהולכים בתר עיקר המאכל ולכן גם עוף ברוטב מותר לחממו בשבת על אף שיש הרבה רוטב והוא ניכר מאוד (הגרע"י יבי"א ו מח (עפ"י ר' ירוחם בב"י רנג) ועוד פוסקים). ולמעשה, הפסיקה המקובלת היא בדרך המיצוע שאם הרוטב מועט ובטל למאכל יש להקל ואם הוא רב ונחשב כעומד בפני עצמו אין לחממו ויש להוציא את היבש ולחמם רק אותו וא"א לתת בזה הגדרות חותכות מצד הכמות וכד'. להניח רוטב קר על מאכל גושי מחומם יש אומרים שמאכל גושי נחשב ככלי ראשון המבשל ויש מקילים. לכתחילה אפשר להמתין מעט עד שיהיה אפשר לטעום את הרוטב ובמצב כזה שאינו חם כל כך מותר לכל הדעות להניחו על המאכל. ג. איני מכיר את המאכל, אולם התשובה כלולה באות ב. אם הרוטב הוא קרוש לספרדים מותר לחממו כיון שנחשב כמאכל יבש ולאשכנזים מותר לחממו רק במקום הצורך. מכיון שאיסור החימום ברוטב קרוש קל יותר אפשר יותר להקל מצד כמות הרוטב במאכל. חנוכה שמח
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il