ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

לברר על חוב או לחכות שישלחו לי | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ד תמוז תשע"ג

לברר על חוב או לחכות שישלחו לי


הרב מרדכי גרוס

שאלה:
בס"ד
שלום רב.

אשתי למדה לפני כמה וכמה שנים במכללה. אז הייתה רווקה ואביה שילם את שכר הלימוד. לאחר סיום 4 שנות הלימוד המשיכה להגיש עבודות ולאחר כ-3 שנים קיבלה בדואר את התואר והתעודה. לפני כחודשיים התקשרו אליי מהמכללה וטענו כי יש לה חוב שטרם שולם. הסברתי להם שבגלל שלא הייתי אני המשלם ואינני בקיא בענייני התשלום מולם - אבקש לשלוח לי בדואר את פירוט התשלומים, פירוט החוב וכו’. בינתיים, כאמור, הגיעו התואר והתעודה בדואר אך פירוט התשלום לא נשלח.

שאלתי: האם עלי ליזום וליצור שוב קשר עימם, או להמתין ו’להטיל’ עליהם את האחריות לכך?

תודה וכל טוב

תשובה:
שלום וברכה,

עליך לברר אצל מי ששילם את כספי הלימודים בעבר (חמיך) האם יש אפשרות סבירה שנשאר חוב כלפי המכללה, ובמידה והתשובה חיובית עליך לפנות למכללה ולברר הדבר, אך אם לדעתו אין אפשרות סבירה שנשאר חוב, אין עליך חובה לגשת אליהם, אלא הם אלו שצריכים לטרוח ולידע אתכם שיש חוב מבורר.

הרחבת העניין:

בעל קצות החושן (סימן קד ס"ק ב) נחלק מחבר נתיבות המשפט (שם ס"ק א), האם יש ללוה חובה לשלם למלוה את החוב שלו קודם שהמלוה יתבע אותו לשלם, קצות החושן סובר שאין חובה, והוכיח זאת ממה שהנשבע לשלם לחברו אינו עובר על שבועתו קודם שיתבע אותו לשלם, ונתיבות המשפט חולק עליו ודוחה ראיתו שדין שבועה שאני כי נשבע על דעת זה שחוב קיום השבועה יהיה רק בעת התביעה ולא קודם לכן.

בדעת קצות החושן צריך לברר למה אין חיוב לשלם למלוה קודם שיתבע הלוה לשלם, הלא יש עליו חיוב ממוני, ומצווה להשיב החוב, ההסבר המקובל הוא שיש אומדנא שאם המלוה אינו תובע את הלוה לשלם, הוא מוחל על גביית החוב למשך זמן מה, ולכן אין הלווה חייב לגשת ולשלם לו ללא תביעתו. וכן מפורש בשלטי גיבורים סוף מסכת בבא קמא ז"ל "וכן נראה בעיני שהמלוה את חברו ואינו תובע הלואתו אין הלוה חייב לשלם לו מאיליו הואיל ואינו תובעו במתנה ביקש ליתן לו"

דברי הקצות מחודשים, וגם לדעתו הדבר נכון רק במלווה שיודע על קיום החוב ואינו תובעו, אך בגוף גדול כמכללה אין אומדנא של מחילה, וממילא אם ידוע לתלמיד\ה שהוא חייב למכללה ממון, מוטל עליו לגשת ולשלם החוב, גם לפי קצות החושן.

אמנם אם התלמיד אינו סובר שיש עליו חיוב, אינו חייב לגשת לברר שמא בכל זאת יש חיוב שלא ידע עליו, אלא בכגון זה הבירור מוטל על המכללה, וממילא אם מי שעסק בתשלומים סובר שאין יסוד סביר שנשארו חיובים למכללה, על המכללה לברר את החיוב כדי לקבל את כספם.

כל טוב,
הרב מרדכי גרוס.

ר"מ בישיבת הגולן ובעל כושר דיינות

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il