- משפחה, ציבור וחברה
- היחס ל'חילונים' ולרפורמים
התייחסות למושג "יהודי חילוני"
שאלה
א. האם קיים "מושג הגדרתי" הנתמך במקורות עם ישראל לדורותיו מכל סוג שהוא (ש"ס,ראשונים ואחרונים) מושג בשם חילוני ככל שמדובר ביהודי?
ב.האם בראותינו צמד המילים הנ"ל אין אנו יוצרים " סוגים שונים של יהודים ? האחד יהודי רגיל והשני "יהודי חילוני"?
ג. ככל שמושג זה קיים, אם בכלל, האם אין סכנה שאותם "יהודים חילונים" יחושו נחותים, פגועים, יהודים סוג ב’ מ"יהודים רגילים" מזן נאור יותר? ובכך יתכן מצב בו אותם "יהודים חילוניים" או "החילוניים" יחושו כי האתגר לחזור בתשובה קשה עליהם?
ד. האם לא נכון, צודק והכרחי לקרוא לכולם "יהודים" ללא קשר האם הינו מקפיד בקלה כבחמורה כמו עמיתו הרב/האברך... ולא לכנותו בשם "יהודי חילוני" ובכך כאמור לבדלו מכלל עם ישראל?
ה.אודה מאוד לתשובתכם.
בברכת התורה
תשובה
שלום רב:
מסכים איתך שלא טוב לקרוא ליהודי חילוני. למרות שהחול כשלעצמו אינו מגונה אולם כשאומרים על אדם מישראל חילוני מתכוונים לומר שהוא מלא חול ואין בו צד של קדושה. אין ראוי לומר על ישראל שאין בו קדושה. עדיף להשתמש במושג ישראל שלא קיבל על עצמו עול תורה ומצוות. המושג ישראלי חילוני הוא רק בעידן המודרני בו בכל העמים יש אנשים שפורקים מעליהם את עול הדת.
כל טוב

הזמנת אורחים שלא שומרים ומצוות לשבת
הרב אליקים לבנון | ד אלול תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
כשרות
הרב בנימין במברגר | ה סיון תשפ"ג

איך להתייחס לקראים?
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ח ניסן תשס"ד

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.

מה עושים עם רב שמעשן בשעור תורה
ז סיון תשס"ה

התפשרות למען קירוב לבבות
ז סיון תשס"ה

תבנית שנטרפה
כ"ב אייר תשס"ה

מצאתי עט בכיתה שלי
י"ח כסלו תשס"ה

קידוש בשבת בבוקר
הרב שמואל אריאל | כ"ז ניסן תשע"ו

הדלקת נרות שבת באיחור - עד מתי?
הרב שמואל אריאל | כ"ט מרחשון תשע"ז
קידוש בליל שבת ללא יין
הרב בנימין במברגר | כ"ח שבט תש"ע
כמה צריך לחכות בין חלב לבשר
הרב דניאל קירש | א אב תשפ"ב

השכבה לחייל דרוזי שנפל בקרב
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ב כסלו תשפ"ד

שיטת התוספות בעניין גודל "כזית"
הרב שמואל אריאל | ז כסלו תשפ"ד

חימום פולים מבושלים בשבת
הרב מיכאל יומטוביאן | י"ט כסלו תשפ"ד
