- הלכה
- סעודה
שאלה
שלום הרב. תודה רבה על התשובה.
ראשית הבהרה: כרגע איני אוכל כלל שיבולת שועל מלבד בסוכות ובע"ה בפסח. אם מה שנקרא אצלי סעודה ישתנה אם אתחיל לאכול שיבולת שועל, אשמח אם הרב יתייחס לכך.
א. ע"פ דברי הרב, אני מבין שלאכול לאחר הקידוש מאכלים שברכתם שהכל או פירות וכדו’ גם בשבילי זה בדיעבד. לפי זה עדיף לי לשתות רביעית מיץ ענבים?
וכן לסעודה שלישית ולמלווה מלכה, אני מבין מהרב שהמאכלים שלי אינם בגדר סעודה ועדיף לשם כך לאכול דבר משבעת המינים. האם הבנתי נכון?
אם בכל זאת אני אוכל מאכלים שברכתם שהכל, האם אני יכול להמשיך ולאכול (או לשתות) לאחר השקיעה?
ב. אשמח אם הרב יביע דעתו בנושא הזימון [א. בעקבות פסק השולחן ערוך שאם לא יכולים המסובים לאכול מהאוכל של אחד השני (מחמת חומרות או איסורים וכדו’), ראיתי דיון האם חולה צליאק יכול להצטרף לזימון עם שניים שאוכלים לחם. מצד אחד, אני לא יכול לאכול מהאוכל שלהם (לא רק מהלחם, כי אני נזהר אף מפירור), ומצד שני הם יכולים לאכול מהאוכל שלי, אבל הוא לא כולל לחם. האם אפשר/חובה לזמן כשאני אוכל עם שניים שאוכלים לחם? ב. אם אני מצטרף לזימון, כשאני אוכל מצה משיבולת שועל (בפסח וסוכות או בשאר השנה), האם אני יכול לזמן, או שמא זה כמו אוכל גבינה עם בשר, שאוכל הגבינה מזמן כי הוא המצרף?]
ג. לגבי סוכות- אין לי בעיה לאכול בתוך הסוכה, אך עלי לברך לישב בסוכה?
תודה רבה.
תשובה
בקידוש בשבת עדיף מיץ ענבים.
בסעודה שלישית תאכל מה שמותר לך אך אינך יכול להמשיך בסעודה שלישית אחרי השקיעה.
לגבי צירוף לזימון יש מתירים,
אינך יכול לברך לישב בסוכה אך בלילה הראשון תשתדל להשיג מצה משבולת שועל ותברך.