- משפחה, ציבור וחברה
- בחירות ופוליטיקה
תורת הרב כהנא הי"ד - המשך
שאלה
שלום וברכה!
א} בתשובה לשאלתי הקודמת על תורת הרב כהנא הי"ד,
ענה הרב יבדל"א "שהטרנספר יכול להיות רעיון טוב אם היה מקובל על הגויים, אך כיון שהם דוחים אותו ברוגז רב ויש הרבה יהודים שמאוד חשוב להם מה יגידו הגויים הוא בינתיים לא מעשי."
אם הבעיה היא הגויים- במחילה מכבוד הרב,אבל התשובה קצת קשה לי.אם זהו הציווי בתורה,ממתי אכפת לנו איך הגויים מגיבים?
הרי הגויים גם דוחים ברוגז רב את עצם קיומה של מדינת ישראל. ואם הבעיה היא איך יגיבו "הרבה יהודים שמאוד חשוב להם מה יגידו הגויים" {עד כמה שאני מבין הרב מתכוון לשמאלנים או לחילונים}, אזי הרב מתכוון שכאשר ינהיג את מדינת ישראל אדם ירא שמיים שלא אכפת לו מה הגויים אומרים היה אפשר לבצע את התוכנית? {גם אם אפשר להתווכח אם היא מעשית לאור מספרם הרב של הערבים בארץ ישראל}.
ב} הרב ענה לי שדעת הרב מרדכי אליהו זצ"ל והרצי"ה זצ"ל בעניין הנ"ל הייתה לא לפרסם דברים בניגוד לדעת הממשלה,ורק כאשר הממשלה פעלה נגד התורה הם השתדלו למחות ואף לבטל את התוכניות.
קטונתי,אבל במחילה מכבוד הרבנים הקדושים הללו, כאשר רבנים בציבור "שלנו" לא מביעים דעה בנושא הזה, זה לא מצטייר בעיני הציבור כאילו הם משלימים עם נוכחותם של הערבים בארץ ישראל? ומה שצריך לעשות זה רק ליישב את הארץ,לשמור על השטחים ולקוות לטוב?
אני שואל את השאלה מכיוון שתמיד כאשר יש ויכוח פוליטי בין איש ימין לאיש שמאל,לאחר שאיש הימין מצליח להוכיח שאין עם מי לדבר,ושאוסלו וההתנתקות היו אסונות,אז שואלים אותו מה הפתרון שלך? ואז מתחילים הגמגומים...
אולי אם היינו נושאים את הדגל של "והורשתם את יושבי הארץ" לאט לאט הוא גם היה נכנס לשיח הפוליטי?
רעיון "שתי המדינות" התחיל מ"שלום עכשיו"- תנועה קיקיונית שמייצגת אולי אחוז בודד מעם ישראל,הם פרסמו את דעתם בניגוד לדעת הממשלה והיום זו המדיניות המוצהרת של ראש ממשלה מטעם ה"ליכוד", שאמורה להיות מפלגת השלטון של המחנה הלאומי!
אולי גם אנחנו היינו צריכים לנהוג ככה?
בתודה רבה,בבקשת מחילה על אריכות השאלה ובברכת חזק וברוך ויישר כח,כל טוב!
תשובה
א. הרמב"ם בהלכות מלכים כתב שלא עושים מלחמה עם שום אדם בעולם לפני שמציעים להם שלום. ואין לוותר על מה שכבר יש לנו בגלל דרישות הגויים, אבל לפני צעד חדש יש לנקוט יותר בזהירות בפרט כאשר חלק גדול מהעם מתנגד.
לכן קודם צריך הסברה בעם ישראל ואח"כ לפנות לגויים בהצעות שיכולות למשוך רבים מהם להסכים.
ב. כל הרבנים הנזכרים הזכירו שארץ ישראל בשלימותה שייכת רק לעם ישראל ומובן מאליו שאין זכויות לשום עם זר בארץ.
אבל אין איסור להשאיר גויים בארץ אם הם מקבלים את מרות ממשלת ישראל ושומרים חק ואינם עובדים ע"ז, ולכן אין חובה הלכתית לגרש גויים.
נוסף לכך אין לומר הלכה שידוע שלא תתקבל כי אנו מכשילים את השומעים בלפני עיוור לא תתן מכשול.

בחירת נשים לכנסת
הרה"ג יעקב אריאל | כ"ו ניסן תשע"ה

נשים בפוליטיקה והרב קוק
הרב אליקים לבנון | ט"ו אדר תשפ"ג

לשון הרע על פוליטיקאים
הרה"ג יעקב אריאל | ז אדר ב' תשס"ג
למי להצביע לכנסת ה17?
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח אדר תשס"ו

הרב דוד חי הכהן
ראש מוסדות "אורות התורה" וראש ישיבת "נתיבות ישראל" בבת ים.

איסור נשק לבנות
כ"ח מרחשון תשס"ג

המתת חסד לאור המקורות
ט כסלו תשס"ג

לדרוש מזוזה במקום העבודה?
כ"ב מרחשון תשס"ג

קילוף בוטנים מהתרמיל בשבת
ה כסלו תשס"ג

האם בימינו יש ליטול לולב ביום טוב שחל בשבת?
הרב שמואל אריאל | כ"ג תשרי תשפ"א
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג
למה לא נוטלים לולב בשבת?
הרב רואי מרגלית | כ"א אדר ב' תשס"ג
בליעת דמעות ביום כיפור
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד

זמן סיום מסכת לעילוי נשמת נפטר
הרב יצחק בן יוסף | ט תשרי תשפ"ד
שינה בראש השנה שחל בשבת
הרב דניאל קירש | י"א תשרי תשפ"ד
