ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

עבודת מודיעין בשבת | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י"ח תמוז תשע"ה

עבודת מודיעין בשבת


הרב יצחק בן יוסף

שאלה:
שלום

בשירותי הצבאי פעלתי בחיל המודיעין. במסגרת התפקיד, נדרשתי לא פעם לבצע משמרות בשבתות. במהלך המשמרות התעוררו מספר שאלות הלכתיות בנוגע לעבודת המודיעין בשבת, וברצוני להציען בפני הרב.

1. מכיוון שהעבודה נעשית ע’’י שימוש באמצעים אלקטרוניים (מחשב, טלפון, דלתות חשמליות וכו’), אזי בדאגת הרבנות הצבאית לנושא, הותקנו לחלק מהאמצעים מנגנוני גרמא. השאלה היא, האם כשאני (נוהג בנוסח עדות המזרח) משתמש במכשיר שבו מותקן מנגנון גרמא, עלי לנסות ולדייק את סך פעולותיי ע’’מ שרק ההכרחיות לצורך הביטחוני ייעשו או שמא ניתן לפעול בחופשיות יותר (דוג’, האם ניתן לעצב חזותית מסמך באמצעות מקלדת גרמא? האם ניתן להיכנס למבנה בו מותקנת דלת גרמא לצורך שאינו חיוני?)
2. במהלך המשמרת יוצא לא מעט לשוחח בטלפון עם גורמי עבודה. האם כשאני משוחח עם מישהו ניתן לפתוח בברכת שלום כדרך נימוס או שעלי לקצר את מילותיי למינימום ההכרחי?
3. ראיתי במקרה מסוים תשבה הלכתית המציינת שיש לעשות שינוי באיסור דרבנן. האם יש משמעות ל"שינוי" באיסורי דרבנן? אם כן אשמח לדעת מהי, שלפי הידוע לי המשמעות של "שינוי" היא, שכיון שהמלאכה לא נעשית כדרכה אזי אין עליה חיוב דאורייתא, ואם כך לא מובן לי כיצד יש שנוי גם באיסורי דרבנן.

תודה רבה.

תשובה:
ככלל פעילות הצבא צריכה להימשך בשבת כבימי החול, ובנוסף לכך ישנה בשבת ירידת מתח אשר לא פעם נוצלה על ידי אויבנו ראה ערך פיגועים בשבת מזמן חומת מגן.
אך עם כול העשייה הביטחונית צריך למעט באיסורים כאפשר.
1. השולחן ערוך מתיר גרמא ואילו הרמ"א מתיר במקום הפסד ולכן על פי זה מתירים מכשירי גרמא בצה"ל ולצורכי רפואה כך פסקו הגרש"ז אוירבאך הגר"ע יוסף ועוד פוסקים רבים.
המכשירים שהזכרת איסורם מדרבנן (כול שאין בהפעלתם חוט להט) וגרמא לצורכי ביטחון הם מותרים, עליך לעשות פעולתך שלא תיגרם חשש לתקלה אם המסמך יראה מוזנח ובגלל זה לא ימשוך תשומת לב ראויה זו בעיה . בגדול תעשה את הבסיס אבל שלא תיווצר תקלה.
2.מותר לומר שלום ,בוקר טוב או כול הדברים לניהול שיחה לאחר שמתקשרים אין צןרך לקצר . מובא בשמירת שבת בשם הרב אוירבאך.
3. לכאורה אין צורך בשינוי בדרבנן וכך פסק לי הרב אביגדור נבנצאל . אך הגר"ד ליאור אמר כיוון שפעילות הצבא קבועה ולכן גם באיסורי דרבנן אם ניתן לבצע בשינוי - נדרש לבצע בשינוי.
עד כאן במישור העקרוני. במישור המעשי לא ניתן הרבה פעמים לעשות שינוי ולכן נדרש לבצע כרגיל.
ולכן הנעשה בשבת זו מצווה גדולה


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il