ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ר’’י בשמירת שוורים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ב שבט תשע"ו

ר’’י בשמירת שוורים


הרב חיים שרייבר

שאלה:
לרב שליט’’א שלום וברכה,
ב’’ק מה: בדעת ר’ יהודה - ’’...אמר רחמנא תם נשלם דניבעיה ליה שמירה מעולה...’’ למה לא אומרים שהתורה חייבה על נגיחת התם משום שלא שמרו שמירה פחותה, ובגלל ש’’שוורים בחזקת שימור קיימי’’? למה זה שהתורה חייבה מלמד שצריך להוסיף שמירה?

תודה רבה.

תשובה:
שלום
פירוש דברי הגמרא "סתם שוורים בחזקת שימור" (על פי רש"י) הוא שכל אדם ודאי שומר את שורו שמירה פחותה. ומתוך כך שהטילה התורה חיוב תשלומין על נגיחת השור התם, אע"פ שבעליו שמר עליו, למדנו שיש לשמור כל שור יותר מהשמירה הרגילה שכל בני אדם שומרים בכל מקרה. שכן נקודת הפתיחה שעליו מדברת התורה היא שכל אדם שומר את שורו, ועל המקרה המקובל והנפוץ מוסיפה התורה את חיוב השמירה. התורה לא מדברת על המקרה הצדדי או השונה אלא על המקובל והרגיל. ובאופן אחר נאמר התורה כתבה את דיניה על המציאות המקובלת והשכיחה כפי שנהוג בעולם ולא על היוצא דופן (גם רבי מאיר שחולק על רבי יהודה מסכים לעקרון זה אלא שנחלק עליו מהו הנוהג בעולם)
יום טוב


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il