- הלכה
- צריך ליטול ידים?
מהם המקומות המכוסים שמצריכים רחיצת ידיים?
שאלה
האם הרב יכול לתת בבקשת הגדרה מדויקת מה הם המקומות המכוסים שלאחריהם צריך לרחוץ ידיים, בעיקר מקומות שבימינו לא מכוסים?
אני שואל על מקומות כמו הצוואר, החלק העליון בחזה שפתוח בחולצה מכופתרת, החלק שבין המרפק (והמרפק עצמו) לכתף, הכתפיים, העורף וכו’.
בנוסף, לפני אילו פעולות צריך לרחוץ ידיים אחרי נגיעה כזו? תפילת עמידה? קריאת שמע? ברכות? לימוד תורה? אכילה? (לא לחם)
תודה
תשובה
לשואל, שלום וברכה!
ההגדרה המדויקת תלויה במנהג המקום, כמו שכתב המשנה ברורה (סי' ד ס"ק נג).
מה שמקובל בימינו (אצל רוב הבנים הבוגרים בציבור הדתי-לאומי, על פי הידוע לי): הצוואר, העורף, והחלק העליון בחזה שפתוח בחולצה מכופתרת - הם מקום מגולה (עיין גם במשנה ברורה שם). לגבי הזרוע, הקובע הוא חולצה עם שרוולים קצרים: מה שמכוסה - הכתף והחלק העליון של העצם שבין הכתף למרפק - דינו כמקום מכוסה, ומה שמחוץ לשרוול - מקום מגולה.
הנטילה נחוצה לפני כל אמירת דברי תורה וקדושה: בין לימוד תורה ובין ברכות הנהנין, ואפילו שירי קודש עם שם ה' או פסוקים, וכל שכן קריאת שמע ותפילת העמידה. בשעת הצורך ניתן להסתפק ללימוד תורה וברכות בנקיון בדרך אחרת, כגון מגבון לח, אך בקריאת שמע ותפילת העמידה וסעודה עם לחם צריך נטילה דווקא (עיין שו"ע סי' ד סעיפים כא, כג ומשנ"ב ס"ק מט, ס-סא).

נטילת ידיים בכל המצבים האפשריים
רבנים שונים | י אדר ב' תשס"ה
נטילת ידיים לאחר שינת צהריים
הרב בנימין במברגר | כ"ה אב תשע"ב

נטילה או שטיפת ידיים לאחר נעילת נעליים
רבנים שונים | י"ב מרחשון תשע"ב
נטילת ידיים לאחר שנת צהרים
הרב רואי מרגלית | ד טבת תשס"ה

הרב עזריה אריאל
ראש כולל מכון המקדש.

למכור דירה שהוקדשה לבית כנסת
י"ז שבט תשע"ג

ברית מילה - האם דווקא בבוקר
כ"ה שבט תשע"ג

דיני טלית ותפילין של הנפטר
כ שבט תשע"ג

ללכת לים ולבילויים באבל
כ"א שבט תשע"ג

מה אומרים בניחום אבלים
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ו תמוז תשס"ח
זבד הבת + נתינת השם
הרב יוסף אפריון | י כסלו תשע"א
לך בשלום או לך לשלום
הרב אוריאל טויטו | י"ח כסלו תשס"ט

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב
הפרשת תרומות ומעשרות על פירות שניתנות לחיות?
הרבנות הראשית לישראל | ו שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ד שבט תשפ"ג
