ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

הלכות סחיטה- בגד שלא מקפיד שיהיה רטוב | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


א סיון תשע"ו

הלכות סחיטה- בגד שלא מקפיד שיהיה רטוב


כולל הלכה בית אל

שאלה:
ידוע בהלכות סחיטה בשבת קודש
בגד שלא מקפיד עליו שלא יהיה ספוג במים ( כמו סמרטוט רצפה) אין בעיה לספוג איתו מים שנשפכו...
אבל בגד אחר, כמו חולצה למשל, שמקפיד עליו שלא יהיה סחוט, אסור לספוג איתו מים... שמא יסחט...

וקשה לי...
היום זה להפך, משיש מכונת כביסה...
חולצה ( או כל בגד אחר) שנרטב, לא סוחטים בכלל. זורקים ישר לכביסה. כי כמעט אף אחד לא ילבש חולצה שהייתה ספוגה במים, הרי יש ריח של סירחון.

וסמרטוט רצפה, אדרבה, סוחטים אותו כל פעם כדי לספוג עוד מים.

יצא שזה הפוך מההלכה?

תשובה:
שלום וברכה!
דברייך מעניינים מאוד ומעוררים מחשבה.
לדעתי, צריך לבודד את הגורם שבו השתנתה המציאות. נדמה שהקפדה נשארה זהה - בגד ללבישה אדם מקפיד עליו שלא יהא רטוב וסמרטוט אדם לא מקפיד עליו שיהיה רטוב- פוק חזי שאנשים משאירים את הסמרטוטים ללא סחיטה ורק לפני השימוש סוחטים אותם לשם ניגוב. אלא, שהפתרון לסחיטה השתנה. שבבגד - כבר לא סוחטים אלא משתמשים במכונת כביסה. במצב כזה, יש לדון את זה כשאר גזירות שנגזרו במניין וכעת בטל הטעם אך אין מניין אחר לבטלן (כדו' שחיקת סממנים וכדו'). ומהצד השני, בעניין הסמטרטוט, דומני שגם בעבר היו סוחטים את הסמרטוט בשביל להשתמש בו שוב, רק כמו שבארנו - לא מקפידים לעשות זאת דווקא אחרי הסחיטה, לכן אמרו חז"ל שאין חשש שיבוא לסחטן אם יצטרך להעבירם - וגם היום נראה שהדין זהה ואין גוזרים גזירה מדענו. יוצא שלעניין הדין, האיסור זהה לאיסור שהיה בזמן חז"ל.

אמנם, ראוי להוסיף שלענ"ד בסמרטוטים של ימינו יש לעיין היטב האם יהיה מותר לטלטלם ממקום למקום כיוון שהם ספוגים במים רבים מאוד ונראה שבשעת אחיזה בהם מיד סוחטם(מייצרים אותם כך, בכדי שתהיה אפשרות קלילה יותר להשתמש בהם שימוש חוזר), ובימי חז"ל הבדים היו עבים יותר ולכן גם במים מרובים היה אפשר לאחוז בהם בלי שודאי יסחטו.

שבת שלום וחג שמח!
הרב ערן אסולין


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il