- משנה וגמרא
- זבחים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יוסף בן שמחה
הדף היומי הקצר
זבחים - דף ק"ד
שיעור דף יומי בקיצור
שרת המדיה מוקדש על ידי משפחת גרין לעילוי נשמת יקיריהם
(זבחים קג: במשנה - קד: באמצע)
חלק א - המשך הזכאות בעור הקרבן
א. מחלוקת רבי ור"א בר"ש
דברים מוסכמים:
אם הקרבן נפסל אחרי זריקת הדם - מקבלים את העור.
אם נפסל אחרי זריקת הדם - אם העור מחובר - לא מקבלים.
המחלוקת:
הפסול קרה בין ההפשט לזריקה . האם ניתן לזרוק כשכבר הבשר פסול -
ר"א בר"ש - לא (ולכן לא יקבלו את העור), רבי - כן (ויקבלו את העור).
ב. תלייה במחלוקת ר"א ור' יהושע
ר"א - גם כשאין בשר - זורקים - כרבי.
ר' יהושע - בלי בשר לא זורקים - בפשטות כר"א בר"ש,
אך ניתן לומר שר' יהושע גם כרבי, ושבדיעבד אם זרקו - הדם לכהנים (בין אם הבשר נפסל, ובין אם נעלם לגמרי).
ג. תלייה בשתי המשניות:
המשנה הקודמת - הכל תלוי בזריקה - כר"א בר"ש. דחיית אביי - אולי כרבי, אך לא הזכירה הפשט כי אינו מצוי שייעשה לפני הזריקה.
משנתנו - תלוי גם בהפשט - כרבי. דחיית רבא - אולי כר"א בר"ש, והמשנה רק מכנה את הזריקה כ"הפשט" כי בדר"כ אחרי הזריקה מפשיטים.
ד. נמצא טריפה - מחלוקת ר' חנינא סגן הכהנים ורבנן
רבנן - לא מקבלים , כי נחשב כפסול שהיה לפני הזריקה וההפשט.
ר' חנינא - מקבלים את העור (נחשב כפסול שאחרי ההפשט), ולכן מימיו לא ראה עור שנפסל אחרי ההפשט ונשרף (ומוסיף ר"ע - גם בגבולין (בכור בע"מ שנמצא טריפה - הכהן עדיין מקבל את העור)).
חלק ב - מיקום שריפת החטאות הפנימיות שנפסלו
א. שלושת בתי הדשן -
בית הדשן שמחוץ לירושלים - לחטאות הנשרפות שלא נפסלו.
שאר הקרבנות שנפסלו - בבית הדשן שבעזרה.
חטאות הנשרפות שנפסלו -
אם נפסלו בשלב א - שורפים בעזרה, בשלב ב - בהר הבית.
מתי מתחיל שלב ב - רב נחמן - זריקת הדם, תני לוי - ביציאה בפועל מהעזרה.
ב. במשנה - שורפים בבירה.
מה זה הבירה - ר"ל - כל העזרה (שלב א), רי"ח - מקום בהר הבית (שלב ב).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
חלק א - המשך הזכאות בעור הקרבן
א. מחלוקת רבי ור"א בר"ש
דברים מוסכמים:
אם הקרבן נפסל אחרי זריקת הדם - מקבלים את העור.
אם נפסל אחרי זריקת הדם - אם העור מחובר - לא מקבלים.
המחלוקת:
הפסול קרה בין ההפשט לזריקה . האם ניתן לזרוק כשכבר הבשר פסול -
ר"א בר"ש - לא (ולכן לא יקבלו את העור), רבי - כן (ויקבלו את העור).
ב. תלייה במחלוקת ר"א ור' יהושע
ר"א - גם כשאין בשר - זורקים - כרבי.
ר' יהושע - בלי בשר לא זורקים - בפשטות כר"א בר"ש,
אך ניתן לומר שר' יהושע גם כרבי, ושבדיעבד אם זרקו - הדם לכהנים (בין אם הבשר נפסל, ובין אם נעלם לגמרי).
ג. תלייה בשתי המשניות:
המשנה הקודמת - הכל תלוי בזריקה - כר"א בר"ש. דחיית אביי - אולי כרבי, אך לא הזכירה הפשט כי אינו מצוי שייעשה לפני הזריקה.
משנתנו - תלוי גם בהפשט - כרבי. דחיית רבא - אולי כר"א בר"ש, והמשנה רק מכנה את הזריקה כ"הפשט" כי בדר"כ אחרי הזריקה מפשיטים.
ד. נמצא טריפה - מחלוקת ר' חנינא סגן הכהנים ורבנן
רבנן - לא מקבלים , כי נחשב כפסול שהיה לפני הזריקה וההפשט.
ר' חנינא - מקבלים את העור (נחשב כפסול שאחרי ההפשט), ולכן מימיו לא ראה עור שנפסל אחרי ההפשט ונשרף (ומוסיף ר"ע - גם בגבולין (בכור בע"מ שנמצא טריפה - הכהן עדיין מקבל את העור)).
חלק ב - מיקום שריפת החטאות הפנימיות שנפסלו
א. שלושת בתי הדשן -
בית הדשן שמחוץ לירושלים - לחטאות הנשרפות שלא נפסלו.
שאר הקרבנות שנפסלו - בבית הדשן שבעזרה.
חטאות הנשרפות שנפסלו -
אם נפסלו בשלב א - שורפים בעזרה, בשלב ב - בהר הבית.
מתי מתחיל שלב ב - רב נחמן - זריקת הדם, תני לוי - ביציאה בפועל מהעזרה.
ב. במשנה - שורפים בבירה.
מה זה הבירה - ר"ל - כל העזרה (שלב א), רי"ח - מקום בהר הבית (שלב ב).
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
לו הייתי רוטשילד
איך מכניסים את ה' אל תוך הלב?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
חג החירות
הלכות שטיפת כלים בשבת
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
סינון פסולת בשבת
הלכות נתינה בפורים
איך יוצרים את השבת ?