- משפחה חברה ומדינה
- דרכי הגאולה
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
ר' אברהם בן דוד
תשובה וגאולה פתאומית
הויכוח הנוקב שיש בישראל על בעיות השעה בענין ארץ-ישראל השלמה, הויכוח המר בין שומרי מצוות לשאינם שומרי מצוות - הוא חיצוני, הוא עכשווי. אבל באמת, בעומק הלב של כל יהודי, יש נשמה יהודית ששואפת אל אלקיה אלקי ישראל. בכל יהודי יש נשמה שמחוברת אל כל נשמות בני ישראל, מלאה אהבת ישראל, אהבת ארץ-ישראל ואהבת תורת ישראל. כדי שעם ישראל ישוב לתורה, כדי שהרחוקים מאמונה ישובו בתשובה, אין צורך בתהליך ארוך וממושך של חינוך שייסד השקפת עולם של אמונה, אין זה בהכרח ענין של דורות רבים. אין צורך ליצור "יש מאין", אין צורך לבנות אמונה, היא הרי קיימת בכל עוצמתה בעמקי הנשמה של כל יהודי ויהודי. מה שכן צריך לעשות הוא, לסלק את המכסים שמסתירים את האמונה הפנימית ואת הטבע היהודי. זה יכול להעשות בבת-אחת, בזמן קצר ביותר. אין זה מחוייב-המציאות שיהיה זה תהליך של דורות רבים.
אמנם השינוי בישראל יכול להיות גם בדרך של תהליך הדרגתי וממושך, אבל זה גם יכול להיות בקרוב במהרה בימינו אמן. זה כבר קרה בעבר ביציאת-מצרים; עם ישראל היה במצרים מאתיים ועשר שנים, הוא היה משועבד למצרים ומושפע מהם, ובני ישראל ירדו מבחינה רוחנית לתחתית המדרגה, הם ירדו למ"ט שערי טומאה. לכאורה מבחינה חיצונית לא היה בינם לבין המצרים כל הבדל. הללו עובדי עבודה-זרה והללו עובדי עבודה-זרה (מדרש תהלים טו ; ה, זוהר תרומה קע:, ילקוט ראובני בשלח סי' פב, פט). והנה בבת-אחת הם התעוררו מתרדמתם הרוחנית, השתחררו מדעותיהם המשובשות ונעשו לעם מאמין בד'. זאת מפני שבתוך-תוכם יקדה נשמה טהורה מאמינה. לכן די היה בהסרת הכיסוי, והאמונה נתגלתה בכל עוצמתה.
והנה היום כאז, לא מן הנמנע שתתרחש מהפכה רוחנית בישראל בתוך זמן קצר ביותר, וכל בית ישראל ישובו אל ד' אלקי ישראל, שכן אש האמונה, היום כאז, בוערת בלב פנימה, אש תמיד שאינה נכבית לעולם. אמנם אפשר שהתהליך יהיה הדרגתי ולא פתאומי, ואט-אט וביסודיות עם ישראל ישתחרר מהשפעת הגלות, מהשפעת הגויים אשר היה בתוכם, ויסיר מעליו את הבגדים הצואים, והאור הפנימי ילך ויתגלה קמעא-קמעא, כאור השחר ההולך ואור. אבל לא בלתי-אפשרי שהתהליך יהיה מהפכני, בזמן קצר, בבת-אחת, אחרית כראשית, כימי יציאת-מצרים.
כי בסך הכל, מה שצריך לקרות הוא התפקחות מעוורון, סילוק התבלול מן העין, ואז בבת-אחת העין רואה את ד' בכל הופעתו הגדולה במציאות. לסלק תבלול אפשר גם על-ידי טיפול תרופתי, אלא שאז התהליך הוא ממושך; - לאט לאט מתמסמסת השכבה המכסה את העין. אך אפשר גם על-ידי ניתוח, ואז השינוי הוא בבת-אחת. "הנני שֹׁלֵח מלאכי ופִנה דרך לפני, ופתאֹם יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים, ומלאך הברית אשר אתם חפצים הנה בא, אמר ד' צבאות" (מלאכי ג, א). האמירה שאנו אומרים בסוף ליל-הסדר - "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" - היא יכולה להיות כפשוטה. השינוי יכול להיות מיידי, בקרוב, ולשנה הבאה כבר נשב אל הסדר בירושלים הבנויה.
אמנם השינוי בישראל יכול להיות גם בדרך של תהליך הדרגתי וממושך, אבל זה גם יכול להיות בקרוב במהרה בימינו אמן. זה כבר קרה בעבר ביציאת-מצרים; עם ישראל היה במצרים מאתיים ועשר שנים, הוא היה משועבד למצרים ומושפע מהם, ובני ישראל ירדו מבחינה רוחנית לתחתית המדרגה, הם ירדו למ"ט שערי טומאה. לכאורה מבחינה חיצונית לא היה בינם לבין המצרים כל הבדל. הללו עובדי עבודה-זרה והללו עובדי עבודה-זרה (מדרש תהלים טו ; ה, זוהר תרומה קע:, ילקוט ראובני בשלח סי' פב, פט). והנה בבת-אחת הם התעוררו מתרדמתם הרוחנית, השתחררו מדעותיהם המשובשות ונעשו לעם מאמין בד'. זאת מפני שבתוך-תוכם יקדה נשמה טהורה מאמינה. לכן די היה בהסרת הכיסוי, והאמונה נתגלתה בכל עוצמתה.
והנה היום כאז, לא מן הנמנע שתתרחש מהפכה רוחנית בישראל בתוך זמן קצר ביותר, וכל בית ישראל ישובו אל ד' אלקי ישראל, שכן אש האמונה, היום כאז, בוערת בלב פנימה, אש תמיד שאינה נכבית לעולם. אמנם אפשר שהתהליך יהיה הדרגתי ולא פתאומי, ואט-אט וביסודיות עם ישראל ישתחרר מהשפעת הגלות, מהשפעת הגויים אשר היה בתוכם, ויסיר מעליו את הבגדים הצואים, והאור הפנימי ילך ויתגלה קמעא-קמעא, כאור השחר ההולך ואור. אבל לא בלתי-אפשרי שהתהליך יהיה מהפכני, בזמן קצר, בבת-אחת, אחרית כראשית, כימי יציאת-מצרים.
כי בסך הכל, מה שצריך לקרות הוא התפקחות מעוורון, סילוק התבלול מן העין, ואז בבת-אחת העין רואה את ד' בכל הופעתו הגדולה במציאות. לסלק תבלול אפשר גם על-ידי טיפול תרופתי, אלא שאז התהליך הוא ממושך; - לאט לאט מתמסמסת השכבה המכסה את העין. אך אפשר גם על-ידי ניתוח, ואז השינוי הוא בבת-אחת. "הנני שֹׁלֵח מלאכי ופִנה דרך לפני, ופתאֹם יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים, ומלאך הברית אשר אתם חפצים הנה בא, אמר ד' צבאות" (מלאכי ג, א). האמירה שאנו אומרים בסוף ליל-הסדר - "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" - היא יכולה להיות כפשוטה. השינוי יכול להיות מיידי, בקרוב, ולשנה הבאה כבר נשב אל הסדר בירושלים הבנויה.
ימות המשיח (2)
"עם כל זה, אחכה לו"
הרה"ג חיים שטיינר | כ"א חשוון תשע"א
בעקבתא דמשיחא האמת נעדרת
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | שבט תש"ע

קיבוץ גלויות – שמחת כל העולמות
הרב שמואל אליהו | איר תשע"ג

גאולת פורים מול הגאולה העתידה
הרב ש. יוסף וייצן | י אדר תשס"ו
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל .
אין התורה אלא במי שממית עצמו עליה
נתיב התורה למהר"ל - שיעור 9
ט"ו אייר תש"ע
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
"גדול המעשה יותר מהעושה"
ב' טבת תשפ"ג
דרישת המדינה היהודת מישראל ומאומות העולם
לנתיבות ישראל - עמוד קכא - "נצח אומתנו"
ח' שבט תשפ"ב
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
כיצד מתחזקים באהבת ישראל?
מדוע קוראים את מגילת רות בשבועות?
הקשבה בזמן של פילוג
האם מותר לפנות למקובלים?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
עירוב תבשילין
כל ההתחלות קשות
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח
שינה בסוכה ודין מצטער
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ב

הלכות חול המועד
חלק י
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן ה'תשס"ב
חזרה לספר שמואל - מעמד המלכת שאול
שמואל א, פרק י', יז-יט
הרב שמעון קליין | ה תשרי תשפ"ד
דרשת שבת שובה תשפ"ד
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ח' תשרי תשפ"ד
