בית המדרש

  • משפחה חברה ומדינה
  • דרכי הגאולה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

ר' אברהם בן דוד

תשובה וגאולה פתאומית

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

י"ג בניסן ה'תשנ"ג
2 דק' קריאה
הויכוח הנוקב שיש בישראל על בעיות השעה בענין ארץ-ישראל השלמה, הויכוח המר בין שומרי מצוות לשאינם שומרי מצוות - הוא חיצוני, הוא עכשווי. אבל באמת, בעומק הלב של כל יהודי, יש נשמה יהודית ששואפת אל אלקיה אלקי ישראל. בכל יהודי יש נשמה שמחוברת אל כל נשמות בני ישראל, מלאה אהבת ישראל, אהבת ארץ-ישראל ואהבת תורת ישראל. כדי שעם ישראל ישוב לתורה, כדי שהרחוקים מאמונה ישובו בתשובה, אין צורך בתהליך ארוך וממושך של חינוך שייסד השקפת עולם של אמונה, אין זה בהכרח ענין של דורות רבים. אין צורך ליצור "יש מאין", אין צורך לבנות אמונה, היא הרי קיימת בכל עוצמתה בעמקי הנשמה של כל יהודי ויהודי. מה שכן צריך לעשות הוא, לסלק את המכסים שמסתירים את האמונה הפנימית ואת הטבע היהודי. זה יכול להעשות בבת-אחת, בזמן קצר ביותר. אין זה מחוייב-המציאות שיהיה זה תהליך של דורות רבים.

אמנם השינוי בישראל יכול להיות גם בדרך של תהליך הדרגתי וממושך, אבל זה גם יכול להיות בקרוב במהרה בימינו אמן. זה כבר קרה בעבר ביציאת-מצרים; עם ישראל היה במצרים מאתיים ועשר שנים, הוא היה משועבד למצרים ומושפע מהם, ובני ישראל ירדו מבחינה רוחנית לתחתית המדרגה, הם ירדו למ"ט שערי טומאה. לכאורה מבחינה חיצונית לא היה בינם לבין המצרים כל הבדל. הללו עובדי עבודה-זרה והללו עובדי עבודה-זרה (מדרש תהלים טו ; ה, זוהר תרומה קע:, ילקוט ראובני בשלח סי' פב, פט). והנה בבת-אחת הם התעוררו מתרדמתם הרוחנית, השתחררו מדעותיהם המשובשות ונעשו לעם מאמין בד'. זאת מפני שבתוך-תוכם יקדה נשמה טהורה מאמינה. לכן די היה בהסרת הכיסוי, והאמונה נתגלתה בכל עוצמתה.

והנה היום כאז, לא מן הנמנע שתתרחש מהפכה רוחנית בישראל בתוך זמן קצר ביותר, וכל בית ישראל ישובו אל ד' אלקי ישראל, שכן אש האמונה, היום כאז, בוערת בלב פנימה, אש תמיד שאינה נכבית לעולם. אמנם אפשר שהתהליך יהיה הדרגתי ולא פתאומי, ואט-אט וביסודיות עם ישראל ישתחרר מהשפעת הגלות, מהשפעת הגויים אשר היה בתוכם, ויסיר מעליו את הבגדים הצואים, והאור הפנימי ילך ויתגלה קמעא-קמעא, כאור השחר ההולך ואור. אבל לא בלתי-אפשרי שהתהליך יהיה מהפכני, בזמן קצר, בבת-אחת, אחרית כראשית, כימי יציאת-מצרים.

כי בסך הכל, מה שצריך לקרות הוא התפקחות מעוורון, סילוק התבלול מן העין, ואז בבת-אחת העין רואה את ד' בכל הופעתו הגדולה במציאות. לסלק תבלול אפשר גם על-ידי טיפול תרופתי, אלא שאז התהליך הוא ממושך; - לאט לאט מתמסמסת השכבה המכסה את העין. אך אפשר גם על-ידי ניתוח, ואז השינוי הוא בבת-אחת. "הנני שֹׁלֵח מלאכי ופִנה דרך לפני, ופתאֹם יבוא אל היכלו האדון אשר אתם מבקשים, ומלאך הברית אשר אתם חפצים הנה בא, אמר ד' צבאות" (מלאכי ג, א). האמירה שאנו אומרים בסוף ליל-הסדר - "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" - היא יכולה להיות כפשוטה. השינוי יכול להיות מיידי, בקרוב, ולשנה הבאה כבר נשב אל הסדר בירושלים הבנויה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il