בית המדרש

  • מדורים
  • הרה"ג דב ליאור
קטגוריה משנית
  • הלכה מחשבה ומוסר
  • תשובה
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

אסתר בת רחל

undefined
2 דק' קריאה
פרשתנו אינה עוסקת בצווים או הדרכות מעשיות, אלא עיקרה היא סקירה מלאה על האירועים בעולם החל מראשית ימות עולם. הפרשה מדגישה כי העיקר הוא להתבונן על גודל השגחת ה' על המין האנושי, שבמרכזו עומדת האומה הישראלית. בהמשך לברכות וקללות שמובאות בפרשיות הקודמות, כאן משה רבנו חוזר ואומר: "זכור ימות עולם בינו שנות דור ודור" - יש להתבונן בכל דור מה ההשגחה העליונה פועלת בו ומה רוצה ה' מאתנו. על פי הסבר שמופיע בדעת זקנים מבעלי התוספות על הפסוק: "הם קינאוני בלא אל...ואני אקניאם בלא עם..." נראה להסביר את התופעה הקשה שאנו נתונים בתוכה: דומה שאין עוד מדינה בעולם שנתונה לאיומי טרור יום יום כמו מדינתנו, וכל יהודי הינו חשוף לסתם התנכלויות מידי המחבלים, וזה נס כשעוברים ימים ללא פיגועים. אנו שמאמינים בהשגחה אלוקית על מעשינו, ומכל שכן בדברים ששייכים להנהגת כלל הציבור, צריכים לדעת שהמצב הלא נורמאלי שהעם היושב בציון נמצא בו, הוא כתוצאה ממעידה רוחנית של הנהגת הציבור. ההנהגה רוצה לטשטש את הזהות היהודית ממדינת היהודים, ולהיות למדינה של כל תושביה. כתוצאה מחוסר צביון של קדושה יהודית באורחות החיים, וכשהמדיניות היא להסגיר חבלי ארץ לידי נכרים בתקוות שווא של שלום מדומה, באה עלינו הצרה הקשה הזאת - אין לנו מלחמה עם מדינה מסודרת שיש לה צבא ומשטר שמנהל אותה, אלא עם כנופיות מחבלים, שאפילו אם יאכילו כנופיה אחת והיא אולי תשביע את תאבונם הרצחני של אנשיה, כנופיה שנייה תגיד שאינה מסכימה. וזהו שכתוב "ואני אקניאם בלא עם" - אלא כנופיות שאי אפשר להגיע עימם לכלל הסכמה. אין ספק, כל זמן שעם ישראל כולו לא יחזור בתשובה, ולא יכיר את קישורו ללאומיות שלו בעבר וקישורו לארץ החיים, ובעיקר הקשר לאלוקי ישראל - לא יהיה שום פיתרון למצב שאנו שרויים בו ואולי חלילה זה עוד ילך וידרדר.
אך עם כל זה יש לנו את ההבטחה בסוף שירת האזינו "הרנינו גויים עמו", וכותב הרמב"ן שזו הבטחה אלוקית בגאולה העתידה, על כרחם של המינים הכופרים בשיבת ישראל לגדולתם וההבטחה הזאת טרם קוימה , בבית שני לא הרנינו את עם ישראל אלא לעגו עליהם.
אנו סמוכים ובטוחים, שלמרות כל הקשיים בדרך והמצב הקשה של מדינתנו - אנו נצא בסופו של דבר למרחב, ונזכה כולנו לראות בישועת ה' על עמו ונחלתו בקרוב בימינו, והלוואי שהשנה תהא שנת גאולה וישועה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il