והנה בכל החגים נצטווינו על השמחה, אולם מיוחד הוא פורים למרות שהוא יו"ט מדברי סופרים מרבים בו בשמחה יתרה יותר מכל יו"ט "עד דלא ידע" בלי גבולות, מה פשר הדבר?
מנהג ישראל להכות ולהריע בהזכרת המן בקריאת המגילה, כביכול כדי למחות את זכרו, אולם דוקא אז מגביה בעל הקריאה את קולו וחוזר ואומר "המן" להיות בטוח שכולם שמעו ולא החסירו מילה מן המגילה, וכך שמו של המן מהדהד ונזכר יותר מכל המילים שבמגילה ... האם מנהג פורימי הוא זה?!
משה רבנו יושב על האבן ומרים ידיים; כל זמן שידיו נשואות לשמים עם ישראל מנצחים, ברגע שהוא מורידם ישראל נופלים בפני עמלק; לכאורה קשה, מדוע על האבן שאינה מזכירה את הנס אלא את כבדות ידיו של משה שנבעה מחמת העצלות שלו ושל ישראל, מברכים עליה "ברוך שעשה נסים לאבותינו במקום הזה"?
ההבדל בין נביאי ישראל לנביאי אומות העולם; בלעם ועמלק שניהם במהותם שונאים את ישראל ורוצים לאבדם; אין עמלק שולט בישראל אלא כאשר הם נופלים בספק זה של המקרה; "מגילת אסתר" – "גילוי ההסתר" שהביא גאולה לעולם; אומות העולם מאמינים לגורל, שהוא "אמונה" במקרה!; משמעות הגורל.
מטרת מלבושי הכהן; האם כהנים שלוחי דידן או שלוחי דרחמנא; "ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש ממלכות..." הלבושים הללו אינם רק הידור חצוני; יוסף זכה לקבל מאביו כתונת פסים; הבגדים מהוים תקון הגוף והעלתו, ובנוסף לכך מסמלים את מותר האדם מן הבהמה; ההבדל בין שאול לדוד ביחסם לבגדים; התחפושות שנהגו בהם בפורים.
טעם המצווה להרבות בשתיה עד שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי; בפורים יש להגיע למדרגת אמונה שהיא למעלה "מטעם ודעת", קבלת תורה מתוך בטול הדעת לקב"ה; מי גרם את הצלת היהודים בימי אחשורוש?; הדור קבלוה בימי אחשורוש; כשזה קם זה נופל; אנטישמיות כנגד ישראל; טעם בחירת ישראל; מהותם המיוחדת של שני ימי הפורים.
אנו מוצאים במצוות פורים דגש מיוחד על אחדות בישראל, מה שלא מצאנו בחג אחר, כגון במצות משלוח מנות איש לרעהו, שטעם המצווה להרבות באהבה אחוה ורעות בישראל. מדוע זה כך? עמלק - גורם הפירוד בישראל, וכנגדו פורים - המאחד.
האם אפשר לקבוע יום טוב לדורות על נס של הצלה, כפי שקבעו חז"ל את יום הפורים?
שאלה זו נידונה בפוסקים שיובאו להלן, שעסקו בשתי שאלות עקריות:
א. הואיל ו"בטלה מגילת תענית", האם אפשר לקבוע ימים טובים חדשים.
ב. האם אין בקביעת יום טוב אסור "בל תוסיף"?
את התפילה "קלי קלי למה עזבתני" המופיעה בתהילים, חז"ל מייחסים לאסתר. שנמשלה לאיילת השחר ; פורים נחשב לנס הגדול האחרון, שעליו נקבע חג, אך הוא שונה מכל הניסים שלפניו - במה? מדוע? וכיצד זה מתבטא?
על הקשר שבין "מחני נא מספרך" ואי הזכרתו של משה רבינו בפרשת תצווה, לבין הפור שהטיל המן, שיצא לו חודש אדר - החודש בו מת ונולד משה. ועל ההבדל בין פורים לשאר המועדים.