בית המדרש

x
סינון על פי מדיה
סינון על פי אורך שיעור
20 שיעורים
    undefined
    אדר

    הרמב"ם היומי – תשוקה לשלמות

    גליון מס' 32

    גליון מס' 32

    הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) זצ"ל | אדר תשע"ב
    undefined
    אדר

    מורה נבוכים על-פי החסידות

    גליון מס' 32

    הקב"ה הוא המקור וההתחלה להתהוות, אך יחד עם זאת הוא נבדל מהותית מהבריאה * כיצד תיתכן השראת אלוקות במקום גשמי, ומהי "ידיעת השלילה"? * קטעים מתורת חב"ד העוסקים ב"מורה נבוכים"* עומק חדש ברוממות הא-ל מהעולם ובנוכחותו בו, בו-זמנית .

    הרב אברהם אלאשוילי | אדר תשע"ב
    undefined
    אדר

    ה"מורה-נבוכים" במשנת חב"ד

    גליון מס' 32

    יחסה של תורת חב"ד למורה-נבוכים הוא כמו חידה: מצד אחד נשקפת רתיעה רבתי ממנו כמו מעולם ה"חקירה" בכלל, אך מצד שני קיים שפע ביאורים על מורה-נבוכים במאמרי החסידות ויחס מיוחד של אדמו"רי חב"ד אל הספר * מסע אחר חידת המורה-נבוכים במשנת חב"ד.

    הרב מנחם מענדל ברונפמן | אדר תשע"ב
    undefined
    אדר

    הרבי מליובאוויטש והרמב"ם

    גליון מס' 32

    גליון מס' 32

    הרב יעקב גוטליב | אדרתשע"ב
    undefined
    אדר

    הדיוק במיקומי ההלכות ב"משנה תורה"

    גליון מס' 32

    בגלל אופיו הייחודי הבלעדי של "משנה תורה", אופן הלימוד בו דורש לא רק עיון בתוכן ההלכות, אלא גם עיון בסדר ובמבנה * מדוע קיימות הלכות המשובצות שלא במקומן הטבעי? כיצד המיקום יכול להשפיע על הבנת גוף ההלכה עצמה? והאם ייתכנו ב"משנה תורה" כפילויות סתמיות? – דרך מקורית של הרבי מליובאוויטש זי"ע בלימוד "משנה תורה" לרמב"ם

    הרב מנחם מענדל רייצס | אדר תשע"ב
    undefined
    אדר

    "מצוי" ו"אינו מצוי"

    גליון מס' 32

    ב"הדרן" מיוחד שיצא לאור לכבוד סיום המחזור הראשון בלימוד הרמב"ם היומי, מגלה הרבי זי"ע עומק מופלא על פי החסידות בהלכות הראשונות שבספר "משנה תורה", שעל פיו פשט ההלכות מובן טוב יותר * הקב"ה גם "מצוי" בעולם ויחד עם זאת הוא בבחינת "אינו מצוי"

    הרב יואל כהן | אדר תשע"ב
    undefined
    אדר

    אחדות ישראל, אחדות התורה

    גליון מס' 32

    ייחודו הכפול של "משנה תורה": הקפת כל הלכות התורה כולן, והלשון הבהירה והמזוקקת השווה לכל נפש – מאפשר הזדמנות לאחד את כל בני ישראל בלימוד כל התורה כולה * משיחת הרבי אודות תקנת השיעור היומי ברמב"ם

    רבנים שונים | אדר תשע"ב
    undefined
    אדר

    הרמב"ם היומי - כתרה של תורה

    גליון מס' 32

    גליון מס' 32

    הרב יואל כהן | אדר תשע"ב
    undefined
    אדר

    מעיינותיך חודש אדר תשס"ה

    גליון מס' 5

    גליון מס' 5

    רבנים שונים | תשס"ה
    undefined
    אדר

    להיות תמיד בשמחה

    גליון מס' 5

    יהודי נדרש להיות שמח בכל עת, ובמיוחד בעבודת הבורא. איך מגיעים לשמחה זו, ואיך מתגברים על קשיים ובעיות, שעלולים לפגוע בשמחה. ומהי השמחה? האם היא קלות-דעת והתייחסות קלילה לדברים, או שהיא עניין רציני ביותר? ניצוצות מתורת החסידות על מהותה של השמחה.

    הרב מנחם ברוד | תשס"ה
    undefined
    אדר

    השמחה מאין תמצא?

    גליון מס' 5

    גליון מס' 5

    הרב אלתר הילביץ זצ"ל | תשס"ה
    undefined
    אדר

    ראשית גויים עמלק

    גליון מס' 5

    עמלק עומד כנגד עם ישראל, מפני שהוא מתנגד לייצוגו של ה' בעולם. היות עמלק שורש הכפירה והשנאה שאין להם יסוד רציונאלי, מחייבת להשמיד אותו בלא להיכנס לשיח עמו. גם אל עמלק שבפנימיות – המנתק בין השכל והרגש, ובכך יוצר ספיקות רגשיים בנוגע למושכלות, יש להתייחס באותה הדרך.

    הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) זצ"ל | תשס"ה
    undefined
    אדר

    "עד דלא ידע" – למעלה מהידיעה

    גליון מס' 5

    המן יודע שהקב"ה אוהב את עם-ישראל. איך הוא מנסה לפעול שגם מלמעלה יסכימו לפגוע בעם-ישראל? לשם כך הוא מפיל 'גורל' ועושה עץ גבוה חמישים אמה. הוא שואף להגיע לדרגה העליונה באלוקות, שבה אין הנבראים תופסים מקום, עד שישראל והאומות שווים ממש, וכדי לבחור ביניהם צריך להטיל גורל. אך דווקא בנקודה זו היתה מפלתו, ואנו מבטאים נקודה זו על-ידי "עד דלא ידע"

    הרב יואל כהן | תשס"ה
    undefined
    עניני החג

    פורים עם הרבי

    גליון מס' 16

    גליון מס' 16

    רבנים שונים | אדר תשס"ח
    undefined
    שמחת פורים

    עבדו את ה' בשמחה

    גליון מס' 16

    גליון מס' 16

    הרב חיים שלום דייטש | אדר תשס"ח
    undefined
    אדר

    שו"ת בעבודת ה'

    גליון מס' 16

    האם יש קשר בין עצבות ומרה-שחורה לרוח שפלה וענווה? * מה יותר גרוע - העצבות או הליצנות? * מדוע האיסור להיות בעצבות לא נתפרש בתורה? * ומה יעשה אדם השרוי בעצבות ואינו מצליח להיפטר ממנה?

    רבנים שונים | אדר תשס"ח
    undefined
    עניני החג

    בין "ידע" ל"לא-ידע"

    גליון מס' 16

    במשך השנה כולה, היהודי שואף לדעת ולהכיר את האמת האלוקית, ולחיות בהתאם לכך. אולם בפורים הוא אינו מסתפק רק בהכרה השכלית. הוא שותה יין בכדי לצאת מהמגבלות, לעורר את ה"לא ידע" שבנפשו ולגלות את התקשרותו העצמית באלוקות * השחרור מה'אני' האישי, מתגלה עוד יותר במצוות משלוח מנות, ובעיקר – במתנות שהאדם נותן לאביונים. במצווה זו מגיעה שמחת פורים לשיאה

    הרב יואל כהן | אדר תשס"ח
    undefined
    אדר

    מעיינותיך חודש אדר תשס"ח

    גליון מס' 16

    גליון מס' 16

    רבנים שונים | תשס"ח
    undefined
    אדר

    מעיינותיך לצעירים אדר תשס"ט

    גליון מס' 6

    גליון מס' 6

    רבנים שונים | תשס"ט
    undefined
    אדר

    מעיינותיך לצעירים אדר ב' תשס"ח

    גליון מס' 2

    גליון מס' 2

    רבנים שונים | תשס"ח
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il