שאל את הרב

ברכות בענייני מזון

undefined

הרב אלישיב קפקה

ג אלול תשע"ו
שאלה
שלם רב, ידוע לי שכאשר אוכלים לחם יש ליטול ידיים ולברך המוציא וברכת המזון, אך שאלתי היא לגבי ארוחות שאינן כוללות לחם. קיבלתי תשובות שונות לשאלה זו, חלק אמרו שכשאין לחם אין צורך בנטילת ידיים, אחרים אחרו שאם אי רואה את דבר המאכל כארוחה אז כן צריך לשטוף ידיים. ברצוני לקבל תשובה חד משמעית, אם אני יושבת לאכול ארוחה גדולה שאינה כוללת לחם, כמו למשל ספגטי עם שניצל וסלט בצד: 1. האם עליי ליטול ידיים? 2. האם עליי לברך על כל דבר בנפרד את הברכה שלו? או שיש סדר מסוים או ברכה אחת שכולל את הכל? 3. במידה ויש סדר מסוים, האם זה חמור לא לפעול לפי אותו סדר? כמובן שאשתדל אך אם אני לא זוכרת או שוגה זה ממש חמור? 4. אותו הדבר לגבי ברכות אחרונות- איזה ברכה אומר אם אכלתי ארוחה כהנ"ל מכל מיני סוגי מזון? 5. האם לפני מעין השלוש ועל המחיה יש ליטול ידיים? לגבי מרק- מרק שכולל גף עוף וגם ירקות- איזה ברכה ראשונה ואחרונה עליי לברך? נ.ב- אני מרוקאית, למקרה שזה רלוונטי לתשובה. תודה מראש.
תשובה
בס"ד שלום וברכה, ברשותך נעשה קצת סדר בנושא הברכות: א. על אכילת לחם אכן יש ליטול ידים בברכה. ב. שטיפת ידים שהזכרת אינה עניין הלכתי אלא הגייני ומומלץ. ג. יש סדר קדימויות לברכות ואפשר לזכור אותו בעזרת ראשי תיבות של המג"ע א"ש. ה - המוציא מ - מזונות ג - גפן ע - עץ א - אדמה ש - שהכל. ד. בארוחה כגון מה שתארת יש לברך על כל מאכל בפני עצמו בסדר הנ"ל: ראשית יש לברך 'מזונות' על הספגטי, שנית 'אדמה' על הסלט ולבסוף 'שהכל' על השניצל . ה. אם לא ברכת בסדר הנ"ל זו אינה עבירה ולא דבר חמור. ו. ברכה אחרונה - מברכים 'על המחיה' על הספגטי ולאחר מכן 'בורא נפשות' על הסלט והשניצל. גם כאן אם הפכת את הסדר זה לא בעייתי. ז. אין צורך ליטול ידים לפני ברכת מעין שלוש. ח. לגבי מרק עוף עם ירקות. יש לברך ראשית על הירקות או המים של המרק שקבלו טעם של ירקות 'אדמה' ואחר כך לברך בנפרד על העוף 'שהכל' - כיון ששני המרכיבים האלו חשובים ולא מבטלים אחד את השני. בברכת שנה טובה, הרב אלישיב קפקה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il