- שבת ומועדים
- מכשירי חשמל
ניתוק מכשיר חשמלי משקע בשבת
שאלה
שלום וברכה,
האם יש איסור מצד מוקצה לנתק מכשיר חשמלי משקע שאינו פעיל בשבת (כגון שהשקע מחובר לשעון שבת שכעת כבוי). כלומר רק לשלוף את השקע מהתקע ולא להזיז את המכשיר עצמו. האם איסור זה הוא מדאוריתא או מדרבנן? האם יש דרך המאפשרת ניתוק השקע ללא עבירה?
ישר כח ותזכו למצוות.
תשובה
בס"ד
שלום רב!
המכשיר החשמלי הינו מוקצה ומוגדר ככלי שמלאכתו לאיסור והאיסור לטלטלו הוא איסור דרבנן. ואותו הדין ביחס לתקע של המכשיר.
אמנם כיון שהוא כלי שמלאכתו לאיסור ניתן לטלטלו לצורך גופו (שימוש במכשיר באופן המותר בשבת כגון לתלות בגד על המאורר) או לצורך מקומו (כגון החוט או המכשיר חוסמים את הדרך).
אם הכלי פעל בבין השמשות צריך להוציא את התקע בשינוי דהיינו לא בידים. אם לא פעל בבין השמשות מותר להוציא בידים, כמובן רק אם יש צורך.
לגבי כלי חשמלי עם גופי חימום יתכן והדין שונה.
בברכה,
הרב אלישיב קפקה

מזגן אינוורטר בשבת
הרב שמואל אריאל | ל אב תשע"ז
ניתוק שעון שבת כשהוא במצב כבוי
הרב דניאל קירש | ט"ו טבת תשפ"ג

השארת טלוויזיה דלוקה עם שעון שבת
רבנים שונים |
שעון מעורר מכני בשבת
כולל הלכה בית אל | כ"ג אלול תשע"ה

הרב אלישיב קפקה
בעל כושר רבנות עיר, ר"מ בישיבת "אבינועם" תפוח

ברכה ראשונה בעליה לתורה
כ"ה תשרי תשע"ט

בשר שנתעלם מן העין
ה מרחשון תשע"ט

אכילת שיעור כביצה לחם
ד תשרי תשע"ח

אכילת גרגרי קפה בשבת
י"ד כסלו תשע"ט

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

לטלפן לקרובים בעקבות פיגוע
הרה"ג דוב ליאור | כ"א תמוז תשס"ב

באיזה גיל משה רבינו ברח ממצרים?
הרב רפאל וסרטיל | ז שבט תשפ"ג
מאין הגיעו הגויים
הרב פרופ' נריה גוטל | ה שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
