ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

להסב בסעודות ראש השנה עם מחללי שבתות ויו"ט | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ה אלול תשע"ו

להסב בסעודות ראש השנה עם מחללי שבתות ויו"ט


הרב יצחק גרינבלט

שאלה:
לכבוד מרנן ורבנן שלום רב,
נתבקשתי מידידי לשאול:
בנינו בכורינו הזמין אותי ואת אשתי להשתתף עמם בביתם בסעודות של לילות ראש השנה, ואציין כמה עובדות:
1) הם גרים לא רחוק, במרחק הליכה של כמה דקות מאתנו.
2) בסעודה ישתתפו - אשתו וילדיו (נכדנו) וקרובים נוספים מצד משפחתה של אשתו.
3) אביה של כלתי (או חמיו של בני) הוא המממן (או לפחות המסבסד) של הסעודות.
4) הקרובים שמצד כלתי (אשת בני) אינם מקפידים לשמור על איסורי שבת ויו"ט - והם נוסעים ברכב בבואם לסעודה, וכמו כן, לאחר הסעודה הם חוזרים לביתם ע"י נסיעה ברכב, בחג עצמו!
איני מעוניין ללכת אליהם ולהשתתף בסעודות החג, מפני שמאד מפריע לי העובדה שקרוביה של כלתי מגיעים ברכב בחג! וכמו כן כשחוזרים לביתם לאחר הסעודות!
איני מרגיש בנוח להעיר לבני על הדבר, מפני שזה לא ממקומי, ועוד שאיני רוצה לגרום לחוסר בשלום הבית,
אך באותה העת איני מרגיש בנוח להשתתף ולהסב בשולחן אחד בסעודות של ראש השנה שהוא "יום הדין" עם מחללי שבתות ויו"ט!
[ועוד יש לציין בעניין נוסף - שכלתי (אשת בני), שכבר יודעת עד כמה שאני מקפיד על כשרות מהודרת, אפילו אמרה שהיא מוכנה שאני אביא את כל האוכל בעצמי, בכשרות ובהשגחה שלי, עם סירים וכלים משלי וכדו’, וכל מה שאני צריך בכדי שאהיה מרוצה מבחינת הכשרות!]
מה עלי לעשות? מהי דעת תורה? איני רוצה להעליב אותם ח"ו - אך גם איני מעוניין להסב בסעודות החג היכן שיש חילול שבת ויו"ט!

נ.ב. - באחד המקרים גם הערתי על כך לבני, שלדעתי לא כדאי לחשוף במיוחד את ילדיו (נכדי) להתנהגות וחילול שכזה, ועוד בזמנים רמים וחשובים כמו הימים הנוראים וימי הדין. הם עדיין קטנים והם עלולים ללמוד ממעשיהם המקולקלים ולהתקלקל בעצמם כתוצאה מכך! האם הערתי לבני יפה לפי דעתה של תורה?

בברכה


תשובה:
בס"ד
שלום רב.
אני מאוד מבין את הקושי של שהעלית.
מאוד לא פשוט לראות אנשים שאינם שומרים שבת, אנשים שנוסעים בשבת. לפעמים החוש שלנו נשחק במשך הזמן, ואנו לא מספיק מרגישים את הדבר.
מספרים במקומות שונים על ילדים שגדלו ולא ראו חילולי שבת, ובפעם הראשונה שראו רכב נוסע בשבת שאלו האם יש כל כך הרבה יולדות?
זו מציאות בריאה וטובה, ואנו מתפללים לה' שזו תהיה גם המציאות בכל המקומות, שנזכה לשבת נפלאה של כל עם ישראל.
יחד עם זה אנו חייבים להיות ערים למציאות, למצב שבו אנו נמצאים, שבו ישנם אנשים גדלו בחינוך אחר, שגדלו מתוך גישה כזו או אחרת, שמקשה עליהם לשמור את התורה.
כבר במשך השנים עמדו כמה וכמה מגדולי ישראל ובררו לנו דבר מאוד חשוב בהסתכלות שלנו על המצב הזה. כתבו הם ודיברו במקומות שונים על כך שלא נכון לדון את אותם האנשים לכף חובה, לדון אותם כמחללי שבת בפרהסיא, ככופרים בה', אלא כ"תינוקות שנשבו" כאלו שאין להם מניין לדעת, ולפעמים גם אם הם פגשו דתיים, לפעמים הרושם הראשוני בילדות מאוד מקשה עליהם להסתכל אחרת על הדברים.
בפרט בימים אלו חשוב מאוד לחזק אצלנו את הראיה החיובית של האחר, ולחפש בו את הטוב, לדון אותו לכף זכות, וכבר כתבו גדולי ישראל שאם אנו דנים את האחר לכף זכות, גם אותנו ידונו לכף זכות ביום הדין.
דבר נוסף שחשוב להתבונן בו, זה החשיבות הגדולה בקירוב אנשים אלו, להזמין אותם לחג, לחבר אותם אל חג מרומם, חג של קדושה, וגם אם לא את הכל הם מקבלים, גם אם יש דברים שהם עושים שלא בסדר, אנו לא אחראים לכך. כמובן שראוי להזמין אותם לכל השבת, או לכל ראש השנה, אך אם הם מחליטים אחרת, זו החלטה שלהם, ואין לנו אחריות עליהם.
מצווה גדולה לקרב יהודים לה', ושמחה גדולה יש לאבינו שבשמים על כל יהודי שזוכה להתקרב יותר אליו יתברך, ולכן חשוב מאוד להשתדל במה שאפשר. כמובן לא במקום שהאדם יפגע מכך, אך ישנן הזדמנויות רבות שאין בכך כל כך פגיעה ויש בכך רווח גדול.
לכן, לדעתי העניה נכון להזמין אותם, ונכון להיות שותפים, להוסיף קדושה, להוסיף שמחה ומעלה גבוהה.
ניכר שהמשפחה רוצים מאוד בכך, ולכן באים לקראת, ולכן מאוד חשוב לדעתי שלא לדחות, אלא להוסיף קדושה ושמחה.
בברכת שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה מתוך אחדות ומתוך קדושה,
הרב יצחק גרינבלט.

הרב יצחק גרינבלט

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il