ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

חשש להונאת דברים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


ח אייר תשע"ז

חשש להונאת דברים


הרב יהודה אודסר

שאלה:
בס"ד

שלום,
לא מזמן עברתי קופת חולים.
מאז המעבר וההצטרפות לקופה עד לא מזמן לא הייתי משלם דמי ביטוח לקופה כיוון שהייתי בטווח שנה מסיום השירות הצבאי. (חיילים משוחררים פטורים מתשלום לקופת החולים במשך שנה מסיום השירות).
הצטרפתי לקופה זאת בכוונה כיוון שיש רופא מסוים שעובד רק עם הקופה הזאת.
לפני כמה חודשים הסתיימה שנה מאז סיום השירות הצבאי והקופה החלה לגבות דמי ביטוח כמצופה. הם לא הודיעו על תחילת גביית דמי הביטוח ולא דנו איתי בנושא גובה התשלום.
עכשיו השאלה:
האם מותר לי להתווכח איתם על גובה התשלום ולאיים על מעבר לקופ"ח אחרת אע"פ שבפועל איני מעוניין להחליף קופ"ח? (וזאת במטרה להשיג את דמי תשלום נמוכים יותר)
ייתכן כי מבלי לאיים בדבר הנ"ל לא אוכל להשיג דמי תשלום נמוכים יותר כי הרי לא תהיה לקופה שום חשש שאעזוב אותה ולכן פחות יהיה אכפת לה לבוא לקראתי בגובה דמי הביטוח.
האם זה מותר או לא? האם מדובר בהונאת דברים ולמה?

תודה רבה!

תשובה:
לצורך התשובה נעתיק הלכה משולחן ערוך:
(חושן משפט סימן רכח סעיף ו)
אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח. אף אם הוא עובד כוכבים, לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה. ואף לגנוב דעת הבריות בדברים, שמראה שעושה בשבילו, ואינו עושה, אסור. כיצד, לא יסרהב (בחבירו) שיסעוד עמו, והוא יודע שאינו סועד, ולא ירבה לו בתקרובת והוא יודע שאינו מקבל, ולא יפתח חביות הפתוחות לחנוני, וזה סובר שפתחם בשבילו, אלא צריך להודיעו שלא פתחם בשבילו. ואם הוא דבר דאי בעי ליה לאסוקי אדעתיה שאינו עושה בשבילו, ומטעה עצמו שסובר שעושה בשבילו לכבודו, כגון שפגע בחבירו בדרך וסבור זה שיצא לקראתו לכבדו, אין צריך להודיעו.
מדברים אלו אנו למדים, שמותר לעשות משא ומתן ומותר להתווכח על המחיר אבל יש לעשות זאת בישרות ובדרך ארץ ולא בגניבת דעת. לענ"ד אתה יכול להשתמש ב"איום" של עזיבת הקופה רק אם אתה באמת מתכנן לעשות זאת אם לא יוזילו לך את המחיר. אם לא, הרי שיש בזה סוג של גניבת דעת.


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il