ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

מודעות על קיר הבית שלי | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


י מרחשון תשע"ח

מודעות על קיר הבית שלי


כולל דיינות בית אל

שאלה:
אם מישהו תולה מודעות על הבית שלי או על שערי הבית שלי מה אני צריך אמור לעשות מותר לזרוק אותם לפח לקרוע לא לגעת או להביא לו?

תשובה:
בודאי שמותר לאדם לסלק את המודעות מביתו, כיוון שהבית שלו הוא רכושו ואין לאחר להשתמש ברכוש הזה שלא מדעת בעל הבית (חו"מ סי' שי"ט*). ואפילו אם תלישת המודעות ודאי תקרע אותן מותר, כי מותר לאדם לעשות דין לעצמו גם על חשבון נזק של השני (חו"מ סי' ד').
השאלה היא מה לעשות במודעות עצמן. כדי שיהיה חיוב להשיב דבר לבעליו מדין השבת אבדה צריך שלא יהיה מצב בו המאבד איבד את הדבר מדעתו. כלומר אם המאבד מזלזל ורואים שלא אכפת לו מהחפץ, כגון שהוא מניח אותו במקום שידוע לו שאינו שמור ועלולים לקחת לו אותו, הרי שאין למוצא שמצא כזה חפץ חיוב להשיבו לבעליו.
כיוון שברור שזה שהדביק את המודעות לקח בחשבון שעלולים להוריד לו אותן, המצב כאן נחשב אבדה מדעת, ולכן אין חיוב להשיב לו את המודעות. ולא רק שלא חייבים להביא לו את המודעות אליו, אלא שגם לא צריך להכריז ולשמור עליהן בבית ולחכות שהמאבד יבוא לקחת, שזה עיקר החיוב בהשבת אבדה.
ויש מחלוקת (בין השו"ע לרמ"א) בהלכות השבת אבדה (חו"מ רס"א, ד') האם במצב כזה של אבדה מדעת הדין הוא רק שלא חייב להשיב, או שיותר מזה – ומותר לכל מי שרוצה לקחת את החפץ הזה לעצמו [טעם דעה זו הוא שהמאבד מדעת נחשב כמפקיר את החפץ לכל מי שירצה בו]. מספק אין לקחת את החפץ ולא להשחית אותו, כדי לחשוש לדעה שאוסרת לעשות כן. ולכן למעשה מותר להוריד את המודעות, אין חיוב לשמור אותן (ולא להכריז עליהן כאבדה), אך גם אין להשחית אותן או לזרוק לפח.


* ויש להעיר שאע"פ ששם בסי' שי"ט דעת הרמ"א שצריך להודיע לו לפני שמסלק את הדבר מביתו, נראה שדווקא שם צריך לעשות כן כי זה שהכניס את הדברים לבית חשב שבעל הבית ישמור לו עליהם. אך כאן מלכתחילה ברור למדביק המודעות שאף אחד לא ישמור לו עליהם (וזה אבדה מדעת כדלקמן), ולכן אין צריך להודיעו כמו שאין צריך לקיים כאן מצוות השבת אבדה.

הרב יהודה רוט


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il