- משפחה, ציבור וחברה
- השבת אבידה
החזרת אבדה בשכונה של חילונים
שאלה
מצאתי פלאפון ליד ביתי ורציתי להחזירו, אך התברר לי שכל הפלאפון הוא בכתב רוסית ואני לא יודע אם זה של גוי או של יהודי (כי אם זה של גוי אני לא חייב להחזירו). בשכונה שבה אני גר כולם חילונים ואם אני אכתוב מודעה של אבדה כולם יתקשרו אלי ויגידו זה שלהם, אפילו שאני אגיד "מה הסימנים?" יטרידו אותי כל פעם בטלפון שלי מה אני אעשה?
תשובה
אף שאינך יודע אם הדובר רוסית הוא יהודי או גוי, כיוון שאנו מחזיקים את הרוסים בארץ שרובם יהודים בצרוף העליה הישנה והחדשה, על כן, אפילו שהמאבד שלפנינו הוא בגדר ספק אם להחזיר לו את החפץ זה דומה לאסופי במסכת כתובות (דף טו עמוד ב), שברוב ישראל אפשר להחזיר את האבידה ולהוציא מן המוחזק למרות שהאדם הזה ספק, ואין בזה את האיסור של למען ספות וגו' שמשווה את דיני ישראל לגויים בהחזרת האבידה לגוי (סנהדרין עו: ). וכן פסק מרן השולחן ערוך (באה"ע ס' ד',לד) וביאר ב"ש (ס"ק נו') שאין החזקה של המוצא חזקה מעלייא,שהרי לא קנה אותו, לכן, מוציאים מן המוצא גם ברוב אע"פ שאין הולכים בממון אחר הרוב. ועוד, שאם אדם מכוון לעשות קידוש ה' אזי אין כאן איסור של למען ספות הרווה את הצמאה.
גם לעניין מציאה במקום של חילונים יש אומנם פוסקים שאומרים שזה כמו מקום שאדם מתייאש ממנו, אך עדיין גם הם יודו שבדבר שיש בו סימן והוא חשוב לאדם כמו תעודת זהות ופלאפון אנשים מחזירים, ולכן אין אדם מתייאש ממנו ויש עליו חובת השבה.
כמו כן, זאת אינה טענה שאנשים יתקשרו ויטרידו (וגם אנשים לא סתם יטרידו שהרי צריכים לתת את המספר), שהרי אינך צריך להכריז אלא לפנות לחברה הסלולרית ולהשאיר אותו דלוק שיוכל לקבל שיחה.
פלאפון הוא דבר שיש בו סימן מובהק, שהרי יש לו את המספר שלו. ניתן להחזירו בקלות על ידי התקשרות לחברה הסלולרית והם כבר מזהים של מי הפלאפון. (סלקום 123* פלאפון 166* אורנג' 013* ).
על כן עליך להחזיר את הפלאפון לבעליו .
הרב אבישי חבר טוב .

השבת אבידה
הרב יהודה אודסר | ד אלול תשפ"ב

השבת אבידה במקום של מחללי שבת
הרב נועם דביר מייזלס | כ"ג תמוז תשע"ג

עד כמה צריך לחפש אחרי בעל האבדה?
כולל דיינות בית אל | כ"ז תשרי תשפ"ב

מצאתי בקלמר כלי כתיבה שלא שייך לי
כולל דיינות בית אל | ח ניסן תשפ"א

כולל דיינות בית אל

אבידות בחברת השכרת רכב
כ"ח טבת תשס"ח

אמירת אמת או הונאת הביטוח
י"ח טבת תשס"ח

השבת אבידה לאחר זמן
כ"ג שבט תשס"ח

האם מותר להנות בחשש גזל?
כ"ב כסלו תשס"ח

דיני "חזקת בשרי"
הרב שמואל אריאל | ח אב תשע"ח
נחש שמכיש בחלום
הרב בנימין במברגר | ט"ו טבת תשע"ב

שיבולת שועל (קוואקר)
הרה"ג יעקב אריאל | י אייר תש"ע

ברכה על ברקים ורעמים - מתי מברכים שוב?
הרב עזריה אריאל | ג אדר תשע"ה
מה מברכים על בוטנים אמריקאים וקבוקים?
כולל הלכה בית אל | ט שבט תשפ"ג

שימוש במילה "מזרוחניק" כביטוי גנאי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג

שמיעת שיחה מקונסרבטיבי
הרה"ג יעקב אריאל | ז שבט תשפ"ג
