ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

ציור וקישוט של צלבים | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ט אייר תשע"ז

ציור וקישוט של צלבים


הרב שמואל אריאל

שאלה:
אני עובדת בבית מלאכה לאומנות (בחו"ל) המייצר מזכרות, האם מותר לי לצייר ולקשט צלב?

תשובה:
שלום וברכה!

נראה שהדבר אסור.

הרחבה ומקורות:

צלב כזה, לרוב אינו משמש כחפץ של עבודה זרה ממש, שאין משתחווים לו וכדומה, אבל הוא נועד להזכיר לנוצרים את אמונתם ולשמש להם כביטוי של הזדהות עימה, שאדם תולה את הצלב בשרשרת וכך מזהה את עצמו כנוצרי. ויש שגם מנשקים את הצלב וכדומה, כביטוי לאמונתם. ממילא, אין להשתתף בייצור של דבר כזה. בפוסקים מופיע שיש להתרחק מעבודה זרה ולא לעשות מעשה שקשור איתה אפילו בדברים רחוקים הרבה יותר, כגון להתבונן בה או להזכיר את שמה (עיין למשל ברמב"ם הלכות ע"ז ב', ב-ג; שם ה', יא; שם י', ד), קל וחומר שאין לייצר חפץ שנועד להוות ביטוי של עבודה זרה ולחזק את האמונה בה.
וכך מופיע בכמה פוסקים, שאין לסחור בצלבים (עיין שו"ת חלקת יעקב יו"ד סימן נ"ה; שו"ת דברי יציב יו"ד סימן מ"ה). (אין לזהות בין עניין זה ובין הדיון המופיע בפוסקים, האם צלב כזה שתולים על הצוואר נאסר בהנאה - עיין שו"ע יו"ד קמ"א, א, ובנושאי הכלים שם. שם הדיון הוא על עצם החפץ האם הוא אסור בהנאה, ולדעת המתירים ניתן למשל לשבור אותו ולמכור אותו כמתכת גרידא. בעוד שאנו עוסקים במצב שמוכרים את הצלב לנוצרים בתורת צלב, כדי להשתמש בו לצורך אמונתם.)
בשו"ת ערוגת הבושם (יו"ד סימן קכ"ט) דן בשאלה מקבילה ממש לנידוננו, לגבי יהודי שעובד בבית מלאכה, האם מותר לו לייצר צלבים. והוא מעלה נימוק נוסף לאסור: מכיוון שלעיתים הנוצרים משתמשים בצלבים כאלה לא רק כמזכרת אלא גם לתפילה וכדומה, נמצא שמי שמייצר צלב כזה עובר על איסור עשיית פסל, שאסור לעשות חפץ של עבודה זרה גם לצורך גויים (עיין רמב"ם הלכות ע"ז ג', ט).
[לעומת זאת עיין מאמרו של הרב חיים אמסלם, אור תורה גיליון ש"ס, שמתיר לעשות צלבים ולסחור בהם, על סמך דברי הריטב"א שמתיר לצייר צורת דרקון לנוי, אף שצורה זו שימשה אצל הגויים לעבודה זרה. ומתוך כך הוא מסיק שגם מותר לעשות צלבים, כל עוד הם נועדו לתכשיט ולא לפולחן של עבודה זרה. אך לענ"ד אין להשוות את הדברים. הדרקון הוא בעל חיים (אין מדובר ב"דרקון" שמופיע באגדות באירופה, אלא בסוג של נחש - עיין למשל ברכות ס"ב ב; גיטין נ"ז א), שהגויים התייחסו אליו כאל אל ועבדו אותו. אבל אותו יהודי שמצייר דרקון, מתכוון לצייר סתם חיה ולא לצייר עבודה זרה. הדבר דומה למי שמצייר פרה, שהגויים בהודו עובדים אותה, אך יהודי שמצייר פרה עושה זאת כסתם ציור וללא קשר כלשהו לעבודתם של הגויים הללו. בעוד שהצלב, כל עניינו הוא להזכיר את האמונה הנוצרית.]


ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il