שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות

תפילה בבית כנסת בשבת - חובה?

undefined

הרב חיים שרייבר

ט"ז מרחשון תשע"ח
שאלה
שלום רב. האם יש חובה להתפלל בבית כנסת בשבת? או שאפשר בבית. שואלת עבור בעלי ובני
תשובה
שלום בית הכנסת, הנקרא בדברי הנביא יחזקאל "מקדש מעט", כלומר, מקום הממלא חלקית את תפקידו של בית המקדש. "לָכֵן אֱמֹר כֹּה אָמַר אדנ-י ה' כִּי הִרְחַקְתִּים בַּגּוֹיִם וְכִי הֲפִיצוֹתִים בָּאֲרָצוֹת וָאֱהִי לָהֶם לְמִקְדָּשׁ מְעַט בָּאֲרָצוֹת אֲשֶׁר בָּאוּ שָׁם" (יחזקאל יא, טז). בפסוק זה אומר הנביא כי השכינה ששכנה בבית המקדש, שׁוֹרָה עדיין על היהודים שהוּגְלוּ מן הארץ ולא יכלו לעלות לרגל לבית המקדש, השכינה נמצאת בבתי כנסיות בכל אתר ואתר. בית הכנסת הוא המשך מאותו מקדש גדול שאורו נתפוצץ, ורסיסים ממנו מאירים בבתי הכנסת שאנו זוכים להתפלל בתוכם. השו"ע (סי' צ' סע' ט') פסק שרק מי שאנוס ואינו יכול להתפלל בבית הכנסת יכול להתפלל במקום אחר. וגם אז ישתדל לכוון את הזמן, שיהיה מתאים לזמן שהציבור מתפלל בבית הכנסת. ואם הוא מתפלל ביחיד ואיחר לזמן התפילה, אף על פי כן יתפלל בבית הכנסת. שכך נאמר במסכת ברכות (דף ו/א): "אין תפילתו של אדם, נשמעת אלא בבית הכנסת". ועוד הפליגו חז"ל (ברכות דף ו, ח) בגודל מעלת התפילה בבית כנסת "שהקב"ה מצוי" שם, וכן אמרו: "כל הרגיל לבוא לבית הכנסת ולא בא יום אחד הקב"ה משאיל בו", ו"כל מי שיש לו בית כנסת בעירו ואינו נכנס שם להתפלל, נקרא שכן רע". והחמירו חז"ל במי שעובר ליד בית הכנסת בשעה שמתפללים ואינו נכנס להתפלל עמהם, עד שאמרו (ברכות דף סא/א): "אחרי ארי ולא אחרי אשה, אחרי אשה ולא אחרי עבודה זרה, אחרי עבודה זרה ולא אחרי בית הכנסת בשעה שהציבור מתפללים בו".וביאר הרב קוק (אין איה ברכות שם) שכוונת חז"ל להדריכנו בסדר העדיפויות הראויות לזהירות מסכנות. והוא: סכנת הארי היא סכנת הגוף, על כן קטנה היא מסכנת גילוי עריות הפוגעת בקדושת גוף האדם. סכנת עריות קטנה מסכנת עבודה זרה, שהיא פגיעה בחלק הרוחני של האדם, וסכנה זו היא קטנה מהניתוק מכלל ישראל העוסק בצרכיו ופונה אל אלוקיו לעזרה. ומדברים אלו נלמד נלמד את גודל מעלת הדבקות וההשתייכות אל הציבור בזמן התפילה. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il