ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט

פילגש בגבעה | שאלות ותשובות | אתר ישיבה

Bookmark and Share RSS לנושא זה Rss אפשרויות חיפוש
שלום אורח, ( התחבר / הרשם )


כ"ו שבט תשע"ח

פילגש בגבעה


הרב משה ליב הכהן הלברשטט

שאלה:
בסוף ספר שופטים יש סיפור על פילגש בגבעה, אני יודע שזה קצת מקביל למה שקרה בסדום, ונראה שהמפרשים אומרים שעלינו לראות מכאן עד כמה בני ישראל אימצו את "התכונות" והדרכים של כנען. בכל אופן, זה עוד יותר מרחיק לכת כאשר הגופה מבותרת ל12 חתיכות שנשלחות לשבטים, האם יש הסברים אחרים לאירוע כולו כולל מדוע זה נכתב דוקא בסוף שופטים?


תשובה:
המלבי"ם והנצי"ב (שופטים יט – כב) מצביעים על כך שלמרות שמקרה זה בשבט בנימין נראה דומה מאוד לסדום, ישנם הבדלים מהותיים, בסדום זה היה האידיאל הלאומי וחוק המדינה, לא להכניס אורחים, וזה היה כל העם מנער ועד זקן שהקיפו את ביתו של לוט ודרשו לקבל את האורחים על מנת להגשים את כוונותיהם הנפשעות, אצל בנימין הסיבה שלא הכניסו את האורחים לא היה אידיאל או חוק אלא פשוט מדות רעות, והאנשים הסובבים את הבית היו אנשים רעים, אשר נתמכו בידי אנשי בנימין במקום להיות מוקעים על ידם.
[ראה ילקוט מעם לועז בענין זה באריכות].

באשר לעובדה שהאירוע של פילגש בגבעה מופיע בסוף ספר שופטים, יש דעות שונות, יש אומרים [וביניהם האברבנאל] שהאירועים אכן מופיעים לפי הסדר הכרונולוגי המדויק. והסיבה שכתוב "אין מלך בישראל" שנראה כאילו אין מלך או מנהיגות ראויה בקרב האומה, מכיוון שהשופט ששלט באותם ימים היה שמשון, ושמשון לא היה בקרב ישראל באותם ימים אלא אסור בידי האויבים, ואחרים אומרים [וביניהם רש"י שופטים יז – א, מופיע גם בסדר עולם] שפסל מיכה ופילגש בגבעה התרחשו לאחר פטירתם של יהושע והזקנים, בתחילת תקופת השופטים בזמן של כושן רשעתיים ועתניאל בן קנז.

הרד"ק (שופטים יז, א) מסביר כי נסמך זה הענין לענין שמשון מפני שהיו אלף ומאה כסף בדבר שמשון לרעה, ואלף ומאה כסף של אם מיכה גם כן לרעה, ונסמך גם כן אליו דבר פלגש בגבעה, כי בעון פסל מיכה נהרגו כמה אלפים מישראל במלחמת בנימין, ולולא זה לא היו מתים מישראל כי בדין היו נלחמים עם בנימין לבער הרעה מישראל.

מייסד וראש תוכנית "יורו" להכשרת רבנים ומנהיגים לקהילות בארץ ובתפוצות

ברצוני לשאול שאלה בהמשך לתשובה זו





את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il