ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו

לצערנו התרחשה שגיאה בקבלה או הצגה של נתונים

שאל את הרב הלכה תרופות וויטמינים

קפסולה משמן דגים, סכין שחתכו בה דג אסור ודג כשר

שאלה
שלום הרב למדתי את הספר שלך בנושא הילכות כשרות ("ואכלת ושבעת"), ועלתה לי שאלה: האם הרב מתיר לאדם בריא להשתמש בקפסולה של שמן, שמוחזק שרוב השמן בשוק כשר אך שעל הקופסא אין הכשר? ובנוסף: משום מה אסור להשתמש בסכין שחתכו בה דגים לא כשרים? משום זה שנדבק השמן וחלקים מהדג, ויש חשש שיעברו אל הדג הכשר? כי אם כן – האם לא יספיק לשטוף את הדג לאחר מכן?
תשובה
שלום וברכה! ראשית, אציין שהספר אינו שלי אלא של הרב אלישיב קנוהל זצ"ל, כאשר אני השתדלתי לסייע כמיטב יכולתי. לגבי קפסולה של שמן דגים – הפוסקים שדנו בעניין זה, התירו זאת לחולה (אף שאין בו סכנה), ולא לבריא. (עיין למשל שו"ת אחיעזר ג', לא; שו"ת מנחת יצחק ט', קח. ועיין עוד שו"ת יביע אומר חלק ב', יו"ד סימן י"ב; כתב עת "ישורון" כ"א, מאמרו של הרב שרשבסקי – מרחיבים את ההיתר גם למצבים של חולשה שאינם בגדר מחלה ממש, אך עדיין ההיתר הוא במקום חולי ולא לבריא גמור.) והעובדה שרוב השמן בשוק הוא כשר, נראה שאין בה די, שהרי ידוע לנו שהשמן הוא של חברה מסויימת, וניתן לברר האם חברה זו מייצרת את השמן מדגים כשרים או לא. באופן כללי, דין "רוב" נאמר כאשר אין לנו מידע ספציפי, אבל כאשר יש מידע יותר ממוקד, יש ללכת על פיו. למשל, אם מוצאים מאכל באיזור שרובו גויים, לא נאמר שברוב הארץ המאכל מסוג זה הוא כשר, אלא נלך על פי המציאות במקום שבו נמצא המאכל (עיין במשנה מכשירין פרק ב'). וכך בענייננו – מכיוון שהשמן הוא של חברה מסויימת, לא ניתן לסמוך על הרוב הכללי של השמן בעולם, אלא צריך לברר את טיבו של השמן של חברה זו. לגבי החיתוך בסכין – אכן הבעיה היא משום שהסכין מתלכלך בשומן שאינו כשר. אם חתכו בסכין המלוכלכת דג כשר, אכן מספיק לשטוף אותו ואז מותר לאוכלו. אבל יש עדיפות לנקות את הסכין תחילה ורק אז לחתוך בו את הדג הכשר, משום שקל יותר לנקות באופן מוחלט את הסכין מאשר לנקות את הדג החתוך (עיין שו"ע יו"ד צ"א, ב; שם קכ"א, ה).
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il