ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בגליל עם הרב שמואל אליהו. מספר החדרים מוגבל!
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה המקדש והקרבנות

שליחות בהבאת קרבן

הרב עזריה אריאלב שבט תשע"ט
94
שאלה
ב"ה שלום כבוד הרב אני מבין שעל ידי אישתו הכוונה שאישתו הולכת לבית המקדש. נכון ? האם במקרה שזה קורבן שאני חייב אני לא יכול לשלוח את אישתי או חבר? ספר החינוך מצוה שסז - שלא להשים לבונה בקרבן סוטה. נשא ה טו והביא את קרבנה עליה - מכאן היה רבי יהודה אומר, מביא אדם ע"י (??) אשתו כל קרבן שהיא חייבת, ואפילו אכלה חלב ואפילו חללה שבת [ירושלמי סוטה פ"א ה"א]: תודה
תשובה
לשואל, שלום וברכה! "על ידי אשתו" הכוונה שהאיש חייב להביא קרבן בגלל אשתו ובעבורה. המעשה שהיא עשתה הוא שגורם לה להיות חייבת בקרבן, ובעלה צריך לממן את הקרבן. הדבר נלמד מהפסוק שהעתקת: "והביא את קרבנה עליה": זהו קרבן שלה, אבל האיש מביא אותו, כלומר, מממן אותו. הנוסח "על ידי אשתו" מקורו במשנה (נגעים פי"ד מי"ב) ובתורת כהנים, אבל במקבילות בתלמוד הבבלי (נדרים לה ע"ב, נזיר כה ע"א, בבא מציעא קד ע"ב) הנוסח "על אשתו". בכל אופן, המובן הוא זהה. כאשר אתה חייב בקרבן בעצמך, בדרך כלל לא ניתן לשלוח אותו על ידי אשתך או על ידי חבר, כי קרבן יחיד חייב בסמיכה, כלומר, שבעל הקרבן ישעין את ידיו על הקרבן לפני השחיטה ויאמר דברי וידוי או דברי שבח, בהתאם למטרת הקרבן. הסמיכה נעשית רק על ידי הבעלים ולא על ידי שלוחו. אך יש קרבנות שפטורים מסמיכה: קרבן העוף, בכור, מעשר בהמה, קרבן פסח, ואותם ניתן להביא לבית המקדש על ידי שליח. כל טוב!
עוד בנושא המקדש והקרבנות
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il