ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
אל תפספסו! סופ"ש הכנה לימים הנוראים מבית אתר ישיבה
שאל את הרב הלכה שאלות אקטואליות

ברכת "השיבה שופטינו כבראשונה" בימינו

שאלה
שלום לרב. כבר מזה זמן רב אני חושב האם ברכת השיבה שופטינו לא מיותרת בזמנינו? קודם כל, האם התפילה היא להשיב את מערכת המשפט כבראשונה, או הכוונה להשיב את מלכות ישראל כבראשונה. בין אם כך ואם כך אני לא בטוח שמערכת המשפט וכן לא מלכות ישראל בזמן הנביאים היתה טובה יותר לעם ישראל מאשר בימינו. אם אני משווה את היחס של מלכי ישראל ומלכי יהודה, היום אנו רואים שמערכת המשפט לא פוסחת ולא מוחלת לשום אדם כולל אם הוא נשיא או ראש ממשלה, כולם מחוייבים ליושר ולנקיות כפיים. לדעתי בניגוד למה שהיה בזמן מלכי יהודה וישראל, ואולי אפילו בהשוואה למלכות דוד ושלמה. אתן דוגמאות: בחוקים של היום מערכת המשפט לא היתה מאפשרת את הרג אנשי נוב עיר הכוהנים, היתה מעמידה לדין את אמנון על מה שעשה לאחותו, מעמידה לדין את אבשלום והשלוחים שלו שפגעו באמנון, לא מאפשרת לדוד לקבוע שמפיבושת יאבד חצי מהשדה שלו. אני לא אומר שמערכת המשפט של היום היא טלית שכולה תכלת, אבל בכ"ז יש לה אולי יתרונות על מה שהיה בזמן מלכי יהודה וכל שכן מלכי ישראל. עוד דוגמאות שמערכת השלטון של היום אולי טובה יותר מכל מלכות שהייתה לנו קודם. השלטון נותן קצבאות ילדים, קצבאות שאירים ליתומים, חינוך חינם, דיור מסובסד למשפחות נצרכות (עמידר), אחראי על בריאות הציבור, מסבסד תחבורה ציבורית, מסבסד מזון, נותן תקציבים לתלמידי ישיבות וכוללים, פוטר בני ישיבות משירות צבאי, נותן עוד רבות, מה שכנראה שלטון דוד ושלמה לא סיפקו לאוכלוסיה. אז לאלו שופטים הכוונה בברכה השיבה שופטינו? ואולי זו ברכה מיותרת להיום? ואולי זו ברכה שהייתה אקטואלית עד לפני 70 שנה בהם התפללנו לריבונו של עולם שישיב לנו את שופטינו ומלכינו כבראשונה, ולא משנה מה טיבם . העיקר שלא ישלטו בנו הגויים?
תשובה
לשואל, שלום וברכה! 1. ראשית יש להודות לה' על כך ששאלה מסוג זה עולה. ככל שתהליך גאולתנו מתקדם שאלות כאלו עולות בצורות שונות, כאשר בקשה מסוימת נראית כבר לא רלוונטית. באופן עקרוני יתכן בהחלט שנוסחי תפילה מסוימים יצטרכו להשתנות, ואין שום סיבה להניח שלעולם ועד כל נוסח יישאר אקטואלי. כתב על כך המבי"ט (בית אלוקים, שער היסודות פרק סא): "קצת הברכות של חול ותפלות המועדים והמוספים צריך לומר כי יהיה שינוי בנוסח שלהם בזמן הגואל והתחייה, כמו... 'נודה לך וכו' על שהשבת שופטינו כבראשונה והסרת ממנו יגון ואנחה ומלכת עלינו'". 2. אני מבין מדבריך שגם אתה מסכים שיש למדינת ישראל ולשופטיה לאן לשאוף ולהתקדם ועדיין לא הגענו למצב אידיאלי, אלא שאתה סבור שאין איזה מודל טוב יותר בעבר שניתן להציב אותו כדוגמה מופתית טובה יותר ממה שיש לנו היום. התמיהה שלך איננה על עצם התפילה לשיפור השיפוט לעם ישראל, אלא על הנוסח "השיבה... כבראשונה", שמשמעו שיבה למצב מסוים בעבר שמוצג כמתוקן יותר. אכן, אין ספק שמערכת השלטון כיום במדינת ישראל ובכל הארצות המפותחות דואגת לרווחת האזרח הפרטי לאין ערוך בהשוואה לכל צורת שלטון קדומה. זוהי תוצאה משולבת של שינוי תרבותי בתפיסת יחסי העם והשלטון, שאותו הובילה תורת ישראל האומרת על המלך: "לבלתי רום לבבו מאחיו", עם שינוי טכנולוגי שמאפשר העברה מסודרת ומפוקחת של מיסים ותקציבים וניהול ארצי של מערכות הבריאות והרווחה וכו'. 3. נוסח התפילה והברכות שתיקנו לנו חז"ל שאוב במידה רבה מסגנון התנ"ך. גם הביטוי "השיבה שופטינו כבראשונה" מתבסס על נבואת ישעיהו (פרק א פסוקים כג-כו) המוכרת מהפטרת "שבת חזון". ישעיהו מתאר מצב קשה ביותר: "שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים, כֻּלּוֹ אֹהֵב שֹׁחַד וְרֹדֵף שַׁלְמֹנִים, יָתוֹם לֹא יִשְׁפֹּטוּ וְרִיב אַלְמָנָה לֹא יָבוֹא אֲלֵיהֶם". ולבסוף "וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה, אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה". הוי אומר, נבואה זו נאמרה אחרי תקופת שפל יוצאת דופן בתולדות המשפט בישראל, תקופה שבה מובנת מאוד הציפיה רק להשבת המצב לקדמותו (ראה רד"צ הופמן דברים יז,ח-יא, שפירש את "כבראשונה" על תקופת יהושפט). הדבר מחדד את שאלתך האם נכון לומר נוסח זה גם בימינו, כאשר יתום ואלמנה יכולים לקבל סעד מהשלטון לא פחות אלא יותר מאשר כל אזרח מן השורה. 4. הבה נראה כיצד פירשו חז"ל את הפסוק. במדרש איכה זוטא (פרשה א,מב) נאמר: "ואשיבה שופטיך כבראשונה - אלו משה ואהרן. ויועציך כבתחילה - זה דוד ושלמה" (וכן בפסיקתא דרב כהנא טו). מה המיוחד במנהיגים אלה? בלי להיכנס כעת לפרשיות מסוימות בתנ"ך שחושפות כשלים מקומיים כאלה ואחרים, מדובר במנהיגים שהובילו את עם ישראל אל יעדיו הרוחניים והגשמיים: הנהגת העם ביציאת מצרים ובקבלת התורה, התבססות עם ישראל בארצו, והשיא בהקמת בית המקדש ובתקופה ארוכה של שלווה בימי שלמה. "יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל רַבִּים כַּחוֹל אֲשֶׁר עַל הַיָּם לָרֹב, אֹכְלִים וְשֹׁתִים וּשְׂמֵחִים" (מלכים-א ד, כ). "וַיֵּשֶׁב יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל לָבֶטַח אִישׁ תַּחַת גַּפְנוֹ וְתַחַת תְּאֵנָתוֹ מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כֹּל יְמֵי שְׁלֹמֹה" (שם ה, ה). 5. תפקידו של מנהיג בישראל אינו רק הצלחה חומרית של העם ואפילו לא רק דאגה לצדק ומשפט ולרווחת העניים, עם כל חשיבותם הגדולה. מנהיג בישראל צריך להיות עמוד האש ההולך לפני המחנה ומדריך את עם ה' בדרך התורה בכל חלקיה, לא רק בתחום שבין אדם לחברו. המשך ברכת "השיבה שופטינו" הוא "ומלוך אתה ה' לבדך". כיצד מתיישבת מלכות ה' עם הקמת השופטים? מפני שאנו מצפים לשליטים שמבינים שמלכות ה' מופיעה דרכם והם פועלים מכוחה ולקידומה. זה דורש ענווה והתמסרות ליעדי התורה. כתב על כך החתם סופר (תורת משה, שמות יט,ו): "וזהו הפירוש בסידור תפלתינו, 'השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה ומלוך עלינו אתה ה' לבדך בחסד וברחמים', לכאורה סוף התפלה מתנגד על תחלתה! אבל... אם יתן הקב"ה לנו שופט כבראשונה והוא ידריך עצמו בדרך ענווה, ממילא ישרה שכינה עליו שימלוך ה' לבדו עלינו". ובלשון רבנו בחיי (בראשית מט, טו): "ואין הכונה במתפלל שישיב לנו ה' יתברך השופטים והיועצים כדי שינגוש עסקי חובותיו [כלומר, שיאכוף את החזרת החובות לנושים], ולא לזה כוון ישעיה שאמר: 'ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחלה', אבל עיקר הברכה ההיא ודבר הנביא הוא... שישובו לנו השופטים שיהיו יושבים בלשכת הגזית לשפוט בינינו כבראשונה ולתת עצה כבתחלה, ואז יהיו כל ישראל מוכנים לקבל המושכלות ומשיגים באותו זמן ידיעת השם יתברך, כענין שכתוב (ישעיה יא, ט): 'כי מלאה הארץ דעת את ה'". 6. כשאנחנו בוחנים את השלטון הישראלי כיום על כל זרועותיו דרך המשקפיים הללו, התמונה הרבה פחות ורודה ממה שציירת. הזיקה של מערכת זו לערכי התורה רופפת מאוד. חוקים רבים אינם תואמים לרוח התורה, ומקדמים ערכים הפוכים לייעוד היהודי השורשי ולפעמים אפילו חותרים תחת קיומנו בארץ (האם אתה מדמיין את דוד ושלמה מבצעים את תוכנית ההתנתקות, למשל?...). גם בסדרי הדין בבתי המשפט יש פעמים רבות התנהלות בעייתית וחוסר צדק, שלא לדבר על עינוי דין ממושך, ואין כאן המקום להאריך. יתירה מזו: כל הדברים הטובים שכתבת עליהם נעשים על פי כללי המערכת עם כל האיזונים שבה, ולא על פי החלטה אישית של מנהיג מסוים כזה או אחר שהוא דמות מופת. בזה כוחה של המערכת, שאינה תלויה באישיותו של מנהיג פלוני ואלמוני, ובזה גם חולשתה. יש בכוחה לנהל את כספי העם, אך לא לחנך אותו. כדי להעלות את הרמה המוסרית של העם דרושים לנו מנהיגים שהם מופת אישי וכל הליכותיהם מבטאים את היותם מנהיגי עם ה'. אנחנו מתפללים לשיבתם של מנהיגים שהעם יוכל לשאת עיניים אליהם ולשאוב קדושה וטהרה. אילו היו לנו היום מנהיגים שהם נביאים ומחברי פרקי תהילים, היינו חיים באטמוספירה רוחנית אחרת לגמרי! 7. לא רק הפוליטיקאים ושופטי בתי המשפט צריכים תיקון. גם המנהיגות התורנית צריכה לחזור להיות כבראשונה במובנים רבים. אציין לדוגמה פרט אחד יסודי: אנחנו זקוקים נואשות לשיקום מערכת קבלת ההחלטות של ההלכה, כך שההלכה תיקבע בשיח משותף וברוב דעות, ולא כמצב היום של ריבוי מחלוקות באין יכולת הכרעה (נניח, למשל, שהייתי מסכים עם הצעתך לשינוי נוסח התפילה: איך בדיוק זה יכול להתבצע כיום? למי הסמכות לשנות את הנוסח?). 8. כל זה לא שולל את מה שכתבת. אין הכוונה שעלינו לבחור כ"עיסקת חבילה" בין השלטון הקיים כיום לבין השלטון הקדום על כל מרכיביו. ניתן בהחלט לראות כהתקדמות את מה שחיובי, להודות על קיומו, ועדיין להתפלל על שיבת שופטינו כבראשונה במובנים שעדיין חסרים, והם רבים ומהותיים. בברכת חג פסח כשר ושמח, חג של חירות אמת מכל שיעבוד גשמי ורוחני!
עוד בנושא שאלות אקטואליות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il