ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בגליל עם הרב שמואל אליהו. מספר החדרים מוגבל!
שאל את הרב משפחה, ציבור וחברה כיסוי ראש

כיסוי ראש לאישה - הרצוי והמצוי

הרב נועם דביר מייזלסכ"ח אייר תשע"ט
298
שאלה
שלום וברכה אנחנו בודקות את עניין כיסוי הראש. מספרי ההלכה הבנו שהדעה המקלה ביותר היא 2 אצבעות מהשיער. הופתענו לגלות זאת, לאור העובדה שהיום רוב הנשים בציבור הדתי חושפות הרבה יותר מ2 אצבעות מהשיער שלהן. בנוסף, יצא לנו לראות באינטרנט רבנים שהתירו לנשים ללכת עם כיסוי ראש פתוח ואז לסגור או כל מיני גרסאות שונות לעניין. נראה לנו מוזר שיש הלכה חותכת שכתובה בבירור ובכל זאת ישנם רבנים האומרים דעות אחרות. (אפילו מצאנו רב שמתיר ללכת ללא כיסוי כלל). נשמח לתשובה במהרה תודה רבה
תשובה
שלום וברכה. אכן אתן מעלות שאלה מורכבת שנוגעת בצורה נוקבת בב' עניינים, א. ההלכה מול המציאות בשטח. ב. פסיקה שאינה שגרתית שניתן למצוא באינטרנט. בעניין הראשון, לגבי מה שמצוי בקרב הנשים בציבור הדתי, איני יודע ולא בדקתי האם אכן זהו המצב, אך צריך לדעת שיש לחלק בין הרצוי למצוי, כלומר השאיפה שלנו שכל אחינו ואחיותנו בית ישראל, ישמרו תורה ומצוות בצורה גורפת בלי יוצאים מן הכלל, אך בפועל עדיין יש דברים הדרושים תיקון ובירור, ואין להיבהל מכך. יחד עם זה באמת יש לכאוב על כך שלא כולם מקיימים את ההלכה בצורתה השלימה, וכל שכן כאשר הפער בין השניים הוא רב. כאב זה מעיד על רצון עז לתקן כל חלקה הדורשת תיקון טוב. חשוב לציין, שאם לדוגמא אנו רואים שרוב האנשים המוגדרים כשומרי מצוות עוברים על איסור בורר בשבת (אחת מל"ט מלאכות), ודאי שאין להסיק מכאן שאיסור בורר מותר בשבת, אלא אפשר לומר שיש כאן חוסר ידיעה וברור בנושא זה, כיון שלא כולם בקיאים בט"ל מלאכות שבת הדורשות לימוד לפרטי פרטים. הוא הדין בנידון השאלה, מצד אחד מוטל עלינו לדון לכף זכות את הנשים שלא הולכות ע"פ אמות המידה ההלכתיות, ומאידך לעורר על כך בנעימות, ולזכות את המעגל הקרוב אליך בבירור נושא חשוב זה, שעליו נשען עם ישראל כבר אלפי שנים. ולגבי עניין ריבוי הדעות העצום שניתן למצוא כיום באינטרנט - יש להישמר מאד. במיוחד כאשר מדובר בנושא הלכתי, וכל שכן כאשר המענה ההלכתי (לאותו שואל או שואלת) אינו נכנס בגדרי ההלכה המוכרים לנו. האנונימיות של השואל מאפשרת לו לשאול שאלות שלעולם הוא לא היה שואל בדרך רגילה, פנים אל פנים עם רב הקהילה או עם ראש הישיבה, מטעמים הקשורים לתוכן השאלה לשואל או לנשאל או לשלושתם גם יחד. מצד אחד יש מעלה גדולה שאנשים יכולים לברר מהי דרך ההלכה בכל תחומי החיים, שלולא האינטרנט סביר להניח שכלל לא היו נשאלות. ומאידך יש כמה חסרונות לפסיקה הזאת, אחת מהן היא שהעונה איננו מכיר את עולמו של השואל, את מצבו התורני, הנפשי, החברתי והכלכלי, ולכן לעיתים תוכלו למצוא תשובה פשטנית ושטחית, וחלילה במקרה הפחות טוב אף מוטעית ושגויה. גם כאשר התשובה ניתנת מפי רבנים המוסמכים לכך, וגם אם הרב אכן כוון לאמיתה של תורה, לא תמיד מאות הגולשים מבחינים בפרטי השאלה והתשובה, ומדמים את התשובה שכרגע הם מצאו לתשובה שלהם, ובאמת יש מרחק גדול ביניהם, כיון שאין להקיש תשובה הניתנת לאשה תורנית הרוצה לצאת את כל השיטות לבין אשה המחפשת מאד להקל על עצמה מחמת שלום בית וכדומה, וכל שכן אשה שהגיע מעולם רחוק מתורה ומצוות וכעת היא רוצה להתקרב ליהדות אך קשה עליה לשמור על דברים מסויימים. ולכן יש לדון כל מקרה לגופו ואין להקיש ממקרה אחד לשני, ובכל מקום שרוצים לבחון לעומק היתר מסויים יש לשאול באופן ישיר את אותו מורה הוראה. וכל עוד לא ידוע לנו כל נתוני השאלה והתשובה ומה עומד מאחורי הדברים ודאי שעלינו לדון לכף זכות. אשריכן על הרצון לברר דרכה של תורה ! ברכת ה' עליכם,
עוד בנושא כיסוי ראש
שאל בהמשך לשאלה זו

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il