ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
אל תפספסו! סופ"ש הכנה לימים הנוראים מבית אתר ישיבה
שאל את הרב כל השאלות

עד כמה צריך לצלות את הכבד

הרב מיכאל יומטוביאןכ"א תמוז תשע"ט
50
שאלה
כשצולים כבד על האש. אני אוהב לאכול את הכבד כשהוא צלוי ממש לזמן קצר ונשאר רך. האם זה בסדר או שחייבים לצלות את הכבד באופן מלא?
תשובה
אם אתה מבשל את הכבד לאחר צלייתו, חשוב להקפיד לצלותו כראוי עד שיצא כל דמו ולפחות עד שיהא חצי צלוי. אך אם אתה אוכל את הכבד צלוי ללא בישול, מעיקר הדין כל צלייה מספיקה, וגם בזה יש מחמירים לצלות כדי חצי צלייה. אך בכל אופן אין צורך ביותר מזה. נימוקים ומקורות: הדם הנמצא בכבד (או בכל בשר לאחר שחיטתו) נקרא בהלכה "דם האיברים" והוא מותר באכילה כל עוד לא יצא מהבשר. כלומר דם שנמצא בבשר לאחר השחיטה אינו אסור אלא כשיצא ממקומו מחתיכת הבשר החוצה. כל עוד הדם לא יצא ממקומו הוא מותר באכילה! (הסיבה שאנו מולחים בשר היא, שבשעת בישול הבשר, הדם יצא ממנו ואז הוא והתבשיל יהיו אסורים באכילה, אך באמת מותר לאכול בשר חי ללא מליחה בתנאי ששוטפים ממנו את הדם מבחוץ שכבר יצא החוצה). ולגוף השאלה- אם מבשלים את הכבד לאחר הצליה הרי שצריך לצלותו על מנת שיצא כל דמו, ומבואר בפוסקים שצליית בשר בשיעור חצי צלייה, מוגדרת כמוציאה את כל הדם (רמ"א בשולחן ערוך סימן עו סעיף ב) וממילא מותר לבשל אותו לאחר חצי צלייתו. ודעת הבן איש חי (קדושים שנה שנייה) ופוסקים נוספים שאם רוצה לבשלו צריך לצלותו צלייה מלאה וכך ראוי לנהוג לכתחילה. כבד שנאכל צלוי ללא בישול, יכול להאכל בצליה קלה בלבד, שהרי הדם שלא יצא בצליה איננו אסור. אמנם יש מחמירים וסוברים שהדם שזז ממקום למקום בתוך החתיכה בעקבות הצליה נחשב כפרש ממקום למקום ולכן אוסרים לאכול צלוי חלקי גם ללא בישול (ראה ילקו"י על סימן סט סעיף כא), ולשיטתם צריך להחמיר ולצלות כראוי דהיינו עד חצי צלייה ולא יותר. (הרחבה בזה ביבי"א חלק ח יורה דעה סימן ט).
עוד בנושא כל השאלות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. שאל בהמשך לשאלה זו

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il