ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב הלכה כלים והכשרתם

נקיון חצובות כיריים

89
שאלה
שלום וברכה כבודו, אינני מתגוררת בבית שומר מצוות... אינני יודעת איך לנקות באופן מדויק את החצובות, הוריי לא מוכנים להכניס מסיר שומנים הביתה... האם אני יכולה לקרצף היטב את החצובות עם סבון וסקוץ ואז לעטוף את החצובות בנייר כסף? (אינני אוכלת חם במהלך הפסח, אני אעשה זאת רק עבור משפחתי למרות שאינם רוצים)... האם חובה לשפוך מים רותחים על החצובות לפני שאשים נייר כסף עליהן? אם כן, יש לי אפשרות לעשות זאת רק מקומקום, אז כאשר אני ארתיח שם מים - האם כשהחימום מסתיים ויש צליל של הכפתור שמעיד שהסתיים החימום, ישר לשפוך על החצובות? אסור לחכות כמה שניות ואז לשפוך, חובה לשפוך מיד אחרי שהצליל שציינתי נשמע(שמעיד שהחימום הסתיים וישנו עשן כשהמים סיימו לבעבע) ? תודה רבה רבה, תבורכו בכל מכל!
תשובה
שלום רב. מעיקר הדין, אין צורך להכשיר חצובה, כיון שאין מעבר של בליעת איסור בין הסיר לחצובה אם אין רטיבות ביניהם. אלא שנהגו האשכנזים לעשות ליבון קל. ולדעת בני ספרד ניתן להקל בעירוי רותחים וכל שכן בהגעלה. בכל אופן אם את עוטפת את החצובה בנייר כסף זה מספיק ואין צורך להכשיר כלל את החצובה. מקורות: הרמ"א (או"ח תנ"א ד') כתב שחצובה צריכה ליבון, וכתב המ"ב (שם סקל"ד) שזו חומרא משום פסח שהרי שתי קדירות שנוגעות זה בזה, הבליעה אינה עוברת מזה לזה (כמבואר ביו"ד צ"ב ח' ברמ"א), וגם יש לתלות שאם נשפך על החצובה משהו, הוא כבר נשרף, לכן מספיק ליבון קל, וסיים שם: "ואף אם נשתמש עליו בלי לבון כלל אין לאסור". וכתבו האחרונים שאם עוטפים את החצובות במתכת או נייר כסף, אין צורך להכשיר כלל (שו"ת אגרות משה או"ח ח"א סי' קכ"ד, שו"ת אור לציון ח"ג פ"י תשובה ג'). ודעת בני ספרד מבוארת בחזו"ע (פסח עמ' קל"ז), שמספיק אם עירה רותחים מכלי ראשון, הוכשרו בכך, כיון שכל החשש מאוכל שגלש וגם הוא בגדר עירוו, וכבולעו כך פולטו. בברכה רבה,
עוד בנושא כלים והכשרתם

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il