ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב שבת ומועדים ברירה

גדרי בורר בשטיפת כלים

הרב עזריה אריאלכ"ב אב תש"פ
67
שאלה
בס"ד שלום הרב, רציתי לברר בנוגע לגדר בורר בשטיפת כלים. (אני שואל אחרי שלמדתי את סימן שיט בצורה בסיסית, וכן עיינתי בשש"כ ובפס"ת על דיני בורר. אך עדיין הגדרים המדויקים אינם ברורים לי כל הצורך). השש"כ אוסר למיין כלים לקראת השטיפה, אא"כ השטיפה נעשית לצורך מיידי. אלא שהוא מתיר לקחת מן הבא בידו ולשוטפו, ואז להניח כל כלי במקום המיועד לו, לאחר השטיפה או הניגוב. א. מה הכוונה "לקחת מן הבא בידו"? אני מניח שהכוונה ללקיחה בלי כוונה למיין בין סוגים שונים, נכון? (ולא שצריך לקחת בלי להסתכל, או משהו בסגנון...). ב. האם שטיפת הכלים ו/או ניגובם, נחשבים כשימוש לאלתר? כוונתי, במידה ויש תערובת כלים שרק את חלקה צריך לשטוף. (הדבר מצוי בביתנו לאחר סעודת שבת בבוקר, לא בכל הכלים אנו אמורים להשתמש בסעודה שלישית, ולכן אבי מעוניין לשטוף רק את חלקם). השאלה - האם ניתן לקחת מתוך התערובת את הכלים שצריך לשטוף, ואת השאר להשאיר במקומם, על סמך שייעשה בהם שימוש לאלתר בעצם השטיפה? או שאסור לעשות זאת, כי ההנאה מהכלים תבוא רק בשעת האכילה, וא"כ אין לשוטפם אלא סמוך לסעודה? ג. במידה שמותר להוציא ולרחוץ כלים מערימה שרק חלקה נדרש לסעודה הבאה, האם יש הבדל אם לוקחים כלי-כלי ושוטפים, או שמוציאים יחד מן הערימה את כל הכלים הטעונים שטיפה – הוצאה האורכת כמה דקות – ורק אז שוטפים אותם? אציין שאני מכיר את שיטת רבנו ירוחם שברירה לצורך הסעודה הסמוכה נחשבת כברירה לאלתר, ושיטת האור שמח שאין ברירה בכלים, כי אינם בלולים זה בזה. אך הבנתי שלא נהוג לסמוך על שיטותיהם לכתחילה בעניין זה. בתודה
תשובה
לשואל, שלום וברכה! א. נכון, ופשוט. ב-ג. עצם השטיפה לא נחשבת כשימוש לאלתר, אלא אם כן יש סיבה מיוחדת לשטוף דווקא כעת, כי זהו הזמן הסמוך לסעודה שבה יצטרכו אותם, או כי העיכוב בשטיפה יקשה על השטיפה, ראה שש"כ פי"ב סכ"ד והערה סו. לכן, בהנחה שהכלים מוגדרים כ"תערובת" האסורה בברירה, אין להוציא מהם דווקא את הכלים הזקוקים לשטיפה. לעניין זה איני רואה הבדל בין בחירת כל הכלים הזקוקים לשטיפה ושטיפתם בבת אחת או בחירתם בזה אחר זה. לפתרון בעיה זו אני מציע שמלכתחילה כאשר מורידים את הכלים מהשולחן יהיה מקום מיוחד לכלים הזקוקים לשטיפה. כל זאת על פי השיטה שיש איסור בורר גם במיון כלים כמו סכו"ם וצלחות. לענ"ד העיקר לדינא כשיטה שדברים שניכרים לעין ואין צורך בשום מאמץ להבחין ביניהם ולהוציא אותם זה מזה אין בזה איסור בורר, ראה בתשובה: "סידור סכו"ם במגירה בשבת", https://www.yeshiva.org.il/ask/107521
עוד בנושא ברירה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il