ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר עקרונות בקיום מצוות

שאלות כלליות באמונה

הרב אוריאל טויטוג כסלו תשפ"א
שאלה
יש לי מספר שאלות: שאלה ראשונה, אני יודע שכתוב מפורשות ברמב"ם שאסור להרוויח כסף ולהתפרנס מהתורה, וכמו כן לפי מה ששמעתי אסור לרב לגרום לאנשים להתעסק בפוליטיקה מכיוון שזה עולם השקר. איך היום הרבה רבנים חשובים מחזיקים בבתים שלהם ונוסעים על רכבים מפוארים? הרי הם אף פעם לא יצאו לעבוד ואם אסור להרוויח כסף מלימוד התורה איך הם מתפרנסים? הרי זה אסור! בנוסף, איך הרב עובדיה פסק להצביע לש"ס? הרי ידוע שכל הממשלה שלנו הכל הבטחות שווא והולך שם הרבה שקרים? שאלה שניה. לעיתים קרובות מאוד יש סרטונים שאומרים ואני אתן דוגמא, "מי שלא נטל ידיו בבוקר מסתובב עם טומאה כל היום", "מי שמלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא"? וגם כל המצוות שלו עוברים לזה שנפגע? ויש הרבה מאוד דוגמאות כאלה שמספיק לעשות עברה אחת וכל המצוות שאנחנו משתדלים לעשות יכולות להימחק ברגע אחד על הרבה עברות, שבעולם שלי בכל אופן מאוד מצויות גם בלי כוונה. מה שאני מבין שאין כל כך חשק לקיום המצוות, כי אם בטעות פעם פגעתי במישהו אז כל מה שעשיתי אבוד? ואם לא נטלתי ידיים, אז כל היום הסתובבתי עם טומאה וכל המצוות לא נחשבות? הרי אין לדבר סוף! תמיד אפשר למצוא משהו שעשינו לא נכון
תשובה
שלום לך, אומנם הרמב"ם פסק שאין לקבל כסף עבור לימוד תורה (הל' תלמוד תורה, פרק ג,י), אך כבר חלקו עליו גדולי הדורות והסבירו שזהו אכן מצב אידאלי, אבל לא ניתן ליישמו בזמננו. כפי שכתב רבי יוסף קארו (כסף משנה שם): "הסכימו כן כל חכמי הדורות, משום עת לעשות לה' הפרו תורתך, שאילו לא הייתה פרנסת הלומדים והמלמדים מצויה, לא היו יכולים לטרוח בתורה כראוי, והייתה התורה משתכחת ח"ו. ובהיותה מצויה יוכלו לעסוק ויגדיל תורה ויאדיר". ולכן הותר לרבנים ולתלמדי חכמים לקבל משכורת עבור עבודתם החשובה, ובזכותם יש הרבה תורה בעם ישראל. לשאלתך השנייה, ודאי הוא שאדם לא נדון לפי מעשה אחד שעשה, אלא לפי כלל המעשים שעשה בימי חייו. ואם רוב מעשיו טובים, הרי שהוא נדון לזכות, ויזכה לחיי העולם הבא. וגם מי שרוב מעשיו היו לחובה, אבל הוא עשה גם מעשים טובים, הוא יקבל שכר על מעשיו הטובים, ואם יחזור בתשובה יזכה לחיי העולם הבא. ומה שאמרו חכמים על עבירות מסוימות שהעובר עליהם אין לו חלק לעולם הבא, כוונתם שאם הוא דבק בעבירה, ולא שב עליה בתשובה, הוא יכול, במצב קיצוני, לאבד את חלקו לעולם הבא. אבל מי שאינו רוצה לחטוא, ואם בא חטא לידו, הוא מצטער ומתחרט עליו, הרי שהוא בכלל בעלי תשובה, שיש להם חלק לעולם הבא, ושכרם הרבה מאוד. בברכה אוריאל טויטו
עוד בנושא עקרונות בקיום מצוות

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il