ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שאל את הרב תורה, מחשבה ומוסר תורה לנשים

יחס התורה והיהדות לנשים

הרב אוריאל טויטוט"ז אדר תשפ"א
16
שאלה
שלום רב, משתקף ממקורות רבים כי היהדות (או שמא עלי לומר הספרות הרבנית- תלמוד וההלכתית), מתייחסת אל האישה כנחותה מהגבר וטפלה ביחס אליו. גם בתורה שבכתב נשים אינן נזכרות בשושלות הייחוס, ובאופן מובהק פחות מוזכרות בשמותיהן. מדוע ישנו יחס לנשים כה שלילי ביחס ללימוד תורה? בנוסף, בהלכה נשים אינן מתפללות במניין. האם זה משום סברה שכך השכינה אינה שורה? בנוסף, זכויותיהן של הנשים פחותות. גבר יכול לשאת 2 נשים ואף פילגש (דבר תמוה לכשעצמו). לפי התורה אישה לא מסוגלת לגרש ואף מגורשת בניגוד לרצונה בעוד גבר מסוגל לגרשה על כל מעשה קטן או פגם שמצא בה.- "אפילו הקדיחה תבשילו". ישנן אמירות רבות פוגעניות ומזלזלות כלפי נשים, ואציין חלק מהן: נשים דעתן קלה, ...עצלניות הן. "כיוון שנבראת אישה נברא סטן עמה", 4 מידות וכו'... גרגרניות, צייתניות עצלניות וקנאניות. האשה מוקבלת לנחש (חוה- חויא) יש אמירות בגמרא בדבר זה שהזכר הוא הטוב והרצוי ואילו כשנולדת נקבה זה דבר פחות רצוי בלשון המעטה. בנוסף, האשה משולה לירח אשר אין לו אור עצמי וכן הוא קטן בצורה משמעותית מהחמה- שמשולה לגבר שהוא בעל האור והכוח שמשפיע לאשה. וכן ישנה אמירה שאישה מובלת על ידי הרגש יותר מהשכל בניגוד לגבר. ובמקביל שהשכל אמור להנהיג. לדעתי יש בכך פחיתות והקטנה מכוונת. אשה אינה מתמנה לתפקידי שררה וחשיבות- מלכות דיינות נשיאות וכולי. בייחוד השאלה עולה כשרואים היום נשים רבות חכמות ונבונות, מנהיגות, ובעלות עוצמה והשפעה רבה בכל תחומי החיים. אשמח לתשובה אמיתית וכנה ולא חנפנית. תודה רבה.
תשובה
שלום לך, שאלתך חשובה ונוגעת בנקודה מרכזית הקשורה להדרכתה של התורה. כדי להבין את היחס התורה לנשים צריך לדעת שהתורה רואה באיש ובאישה יצירה אחת, שיכולה להופיע בשלמות, רק על ידי הצירוף של האיש והאישה. ואיש בלא אישה הוא אדם חסר, וכך גם אישה בלא איש. והשלמות האישית (וגם זו הלאומית) נבנית על ידי שילוב הכשרונות של האיש ושל האישה יחד. ולכן חשוב היה לתורה שלא לטשטש את הזהות המיוחדת של גברים ושל ונשים. כך שכל אחד מהם יוכל לתרום את תרומתו המיוחדת והייחודית למרקם החיים השלם של אדם כפרט, של המשפחה ושל האומה. התורה לא מתכחשת להבדלים שבין נשים וגברים. ומאפשרת לכל אחד מהם להוציא אל הפועל את תכונותיו, על פי מה שמתאים לו. מתוך הבנה ששיוויון אין פירושו אחדות, להפך, שיווין הוא נתינת אפשרות לכל אחד לחיות על פי טבעו, ולא על פי מה שמתאים לחברו. זה נכון שהתורה מייעדת מצוות שונות לגברים ולנשים, לא בגלל שאחד נחות מהשני, אלא בגלל שלכל אחד מהמינים יש נטיות שונות, המצריכות התפתחות שונה, ודרכי מימוש שונות. אילו הייתה התורה מצווה את הגברים ואת הנשים באותן מצוות, היא בהכרח הייתה עושה עוול לאחד מהם, או לגברים או לנשים. הדרך הנכונה היא, לתת לכל אחד את ההדרכה שמתאימה לטבעו, ומסייעת לו לתרום את חלקו המיוחד לשלמות האנושית. זה נכון שתמיד יש יוצאים או יוצאות מן הכלל, וצריך לאפשר להם או להן להתפתח על פי כשרונם האישי, ולכן איפשרה התורה לנשים לעסוק בעניינים המתאימים בעיקר לגברים ולהפך, אבל אנחנו דנים על הכלל. וההדרכה הכללית היא להתאים את ההדרכה של התורה לכלל הגברים ולכלל הנשים, שהם שונים אלה מאלה. סוף דבר, על פי התורה האישה אינה נחותה מהאיש וגם לא עליונה. היא דמות עצמאית שווה את ערכה, לא בגלל השוואתה לאיש, אלא בגלל מה שהיא ובזכות נשיותה. האישה אינה נחותה מהאיש מפני שעל פי התורה האיש והאישה אינם בתחרות. וערכם הוא לא בהשוואתם אלה לאלה. אני מודע לכך, שמי שחי בתרבות המערבית, המקדשת את ההצלחה החומרית, ורואה בכל דבר שלב בתחרות, לכבוש מקום של כבוד ועוצמה (ובעיקר רווח הכספי) קשה להפנים את עמדת התורה, שהאיש והאישה אינם בתחרות, והשאלה אינה: מי עדיף ממי?, אלא כיצד אנחנו יכולים להשלים אחד את השנייה ולהפך. בעולם שהפך את היחסים שבין גברים לנשים לתחרות, ושעוסק כל הזמן בשאלה: מי עדיף? מי יותר חשוב? ומי ותר חזק? וכן הלאה, יצרו נשים, שבמקום לחיות את נשיותן, הן נאלצות לחקות את הגברים, כדי להוכיח שגם הן שוות משהו. וחבל. הדרכתה של תורה רואה באישה דמות שווה לאיש, לא בגלל שהיא מקיימת מצוות כמו האיש, או בגלל שיש לה משכורת כמו האיש, או בגלל שהיא כובשת מקום בתקשורת או בחברה כמו האיש, אלא דווקא מפני שהיא שומרת על הייחודיות הנשית שלה, ומביאה לידי ביטוי את החלק שלה בבניין העולם. ומי שזוכה להתרומם ולהבין את הדרכתה של התורה ולהפנים אותה, יזכה לחיים שלמים יותר. זהו הכלל. ושאר הדברים שפרטת בשאלתך, מתפרטים מן הכלל הזה. ואולי נוכל להרחיב בעניינם בפעם אחרת. בברכה אוריאל טויטו
עוד בנושא תורה לנשים

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות. לחץ כאן להעברת שאלתך לרב.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il