- משפחה, ציבור וחברה
- יש מניעה הלכתית להינשא?
שאלה
זמן מה אני יוצאת עם בחור שהגיע ממשפחה חילונית ואף מתבוללת. בשנים האחרונות הוא התקרב מאוד לזהותו היהודית ואף החליט לעלות ארצה (מארצות הרווחה) ממניעים יהודיים. הוא מאוד התחזק ביהדותו ומשתדל לקיים מצוות מסויימות ולאט לאט מתגבר והולך ומתחזק בדרכו לכיוון שמירת מצוות על פי המסורת היהודית.
לפני כמה חודשים החלטנו להתחתן ולהקים בית בישראל.
הבעיה: ברית המילה שעבר כילד קטן היתה ממניעים רפואיים בלבד, ללא רב או מוהל מוסמך, בגיל חודש ימים, ובבית חולים על ידי רופא שכנראה אינו יהודי כלל. השאלות שעולות הן:
-מה תקפות ברית המילה הזו?
-האם עצם העובדה שאדם לא יהודי ביצע בו את הברית פוגמת ביהדותו? (הוריו יהודיים על פי ההלכה ואף ממשפחת רבנים ידועה).
-לפי מה שניכר לעין כשמסתכלים, אין כל הבדל בינו לבין יהודים אחרים שעברו ברית מילה, ולכן השאלה היא מה עושים?
-האם צריך ברית מילה נוסף (דבר שהוא מסרב בכל תוקף!)?
-האם דבר זה יכול לעכב את החתונה?
-האם הילדים שיהיו בע"ה לנו מושפעים באיזושהי צורה מכך שאביהם לא עבר ברית מילה כהלכה?
אני חייבת לציין שהרבנים שרשמו אותנו לקראת נישואין אינם יודעים מעניין זה הואיל וזה דבר אשר עלה בימים האחרונים ממש בדרך אגב, ולא הודענו להם כי לא רצינו לעורר מהומות.
השורה התחתונה היא שהוא (בעלי לעתיד) לא מוכן לעבור טקס נוסף וטוען שמה שיש ישנו ואינו מוכן לעשות מעבר לכך (והוא גם מאוד נעלב מהתערבותי בעניין).
תשובה
אם הוא נימול אף שהמילה לא היתה בכשרות. אין צריך להימול מחדש. ואין זה מעכב את החתונה. ואין זה פוגם בילדים שיולדו. אך מכל מקום יש לעשות משהו שלא מורגש כמעט מורגש פחות מזריקה כדי שהברית תיהיה כהלכה. אין סיבה לחשוש מזה והתחושה תיהיה טובה. לשם כך יש לפנות למוהל מוסמך בעל ניסיון והוא גם יסביר במה מדובר ובודאי שהבחור יסכים לכך.

קשר שאולי יוביל לחתונה
הרב ש. יוסף וייצן | כ"ט תשרי תשפ"ב

נישואין עם כופרת
הרה"ג דוב ליאור | ב אייר תשס"ה

נישואים עם בני העדה האתיופית
הרה"ג דוב ליאור | א אב תשס"ד
