שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

היחס בין עולם הטבע ועולם המלאכים

undefined

הרב שמואל אריאל

י"ט אייר תשפ"ב
שאלה
איך עולם הטבע (פיזיקה, ביולוגיה, בוטניקה וכו'... ) ועולמות המלאכים משפיעים זה על זה?
תשובה
שלום וברכה! במקורות ניתן למצוא הופעה של מלאכים במשמעויות שונות, והיחס בין הופעת המלאך לבין עולם הטבע הוא שונה בכל אחת מן ההופעות הללו: ישנה הופעה של מלאכים שעיקרה הוא התגלות לבני אדם, גם מבלי לחולל שינוי מעשי כלשהו בעולם הטבעי. כך למשל כאשר המלאכים מגיעים אל אברהם אבינו (בראשית י"ח), הם מדברים איתו ומספרים לו שיוולד לו בן, אבל אינם עושים שם מעשה מיוחד כלשהו. בדומה לכך, מלאך מתגלה אל הגר ומדבר עימה (בראשית ט"ז), וכן אל בלעם (במדבר כ"ב) ועוד. באירועים מסוג זה הופעת המלאך אינה באה על מנת ליצור שינוי פיזי בעולם הטבע, אם כי כמובן עצם הופעתו של המלאך משמעה התגלות על טבעית, מסר מן העולמות העליונים שמתגלה אל האדם. (אצל הגר ובלעם התרחש אחר כך גם נס, אבל זה בנפרד מן הדיבור של המלאך, ובתורה לא נאמר שנס זה נעשה על ידי המלאך, אלא שה' עשה זאת.) סוג אחר של הופעת מלאך יוצרת בעולם הטבע התרחשות פיזית באופן של נס גלוי. כך למשל, מלאך מכה את מחנה סנחריב (מלכים ב י"ט), מלאך מציל את חנניה מישאל ועזריה מן האש (דניאל פרק ג') ומלאך שומר על דניאל מן האריות (שם פרק ו'). במצבים אלה, הופעת המלאך משמעה שבירה זמנית של חוקי הטבע. באופן רגיל העולם אמור להתנהל על פי חוקי הטבע שהטביע הקב"ה בבריאת העולם, אולם כאשר הקב"ה מבקש לחולל נס, אחת הדרכים לכך היא בהופעה של מלאך, כח עליון שמופיע בעולם שלנו, גובר על חוקי הטבע ויוצר אירוע ניסי. סוג שלישי הוא הופעה של מלאך שיוצרת התרחשות של נס נסתר. כך למשל כאשר אברהם שולח את עבדו למצוא אשה ליצחק הוא אומר לו (בראשית כ"ד, ז): "ה' אֱ-לֹהֵי הַשָּׁמַיִם... הוּא יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִשָּׁם". במהלך שליחותו של העבד לא מתרחש נס גלוי, ואף אין התגלות של מלאך, אולם העבד זוכה לסיוע ממרום, כאשר תפילתו נענית באופן מדויק והוא מוצא את רבקה שמתאימה ליצחק. בסוג זה, הופעת המלאך משמעה סיוע אלוקי המופיע באופן שאינו שובר את חוקי הטבע באופן גלוי וברור, אך התבוננות באירוע מביאה למסקנה שאין כאן רק התנהלות טבעית רגילה, אלא יש התערבות של כח אלוקי בתוך האירועים הארציים. סוג נוסף מופיע בדברי חז"ל, והוא מלאך שממונה על תופעה טבעית מסוימת. כך למשל מוזכרים בדברי חז"ל "מלאך הממונה על ההריון" (נדה ט"ז ב), "שר ברד" ו"שר של אש" (פסחים קי"ח א), "שר של ים" (פסחים קי"ח ב, בבא בתרא ע"ד ב) ועוד. ובאופן כללי נאמר במדרש (שוחר טוב, ק"ד): "אתה מוצא, כל דבר ודבר מלאך ממונה עליו". כאן אין מדובר בהתערבות אלוקית מיוחדת באירוע מסוים, אלא האמירה היא שההתנהלות הטבעית והשגרתית שבכל עת מתנהלת על ידי מלאכים. הדבר מחודד בדברי הפסיקתא זוטרתא (בראשית כ"א): "וה' פקד את שרה - אף על פי שמלאך ממונה על הריון, כאן 'וה' פקד את שרה כאשר אמר'". דהיינו שבהריון של שרה היתה התערבות אלוקית מיוחדת, ואילו כל שאר ההריונות הרגילים והשגרתיים נעשים באמצעות מלאך. את היחס שבין המלאך ובין עולם הטבע בסוג הזה אפשר להסביר באופנים שונים. הרמב"ם (מורה הנבוכים ב', ו) מסביר לגבי סוג זה, שהכוחות הטבעיים שהטביע הקב"ה בתוך המציאות נקראים גם הם "מלאכים". משמעותה הראשונית של המילה "מלאך" היא "שליח" (כך רואים פעמים רבות בתנ"ך, שגם סתם אדם שנשלח למשימה כלשהי נקרא "מלאך"). הקב"ה ברא את כוחות הטבע כדי לקיים ולנהל את העולם, ולפיכך כוחות אלה הם שליחיו של הקב"ה, שבאמצעותם מתנהל העולם וכל אשר בו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il