- תורה, מחשבה ומוסר
- שאלות פרטיות בסוגיות שונות
הסיבה לצורת הברכה המוזרה - מסכת מועד קטן דף ט
שאלה
שלום וברכה,
במסכת מועד קטן דף ט ע"ב מופיעה ברכה שניתנה בצורה מוזרה: "אמרו ליה מאי בעית הכא אמר להו דאמר לי אבא זיל גבייהו דליברכוך וכו". הבנתי שהסיבה לאופן המוזר שניתנה הברכה היא שלא תשלוט בה עין הרע. האם יש מקור לכך? והאם יש סיבות נוספות לאופן המוזר שניתנה הברכה? והאם יהודי שמברך יכול לברך באופן זה? והאם מקובל לברך כך?
ישר כח ותזכו למצוות
תשובה
שלום
בספר עץ יוסף בשם נזר הקודש כתב טעם דומה למה שכתבת בשאלתך; הוא מסביר שהטעם שלא ברכו אותו בלשון ברורה הוא שחששו שמידת הדין תקטרג ולכן הסתירו את הברכה בצורה של קללה, ומחשבות שבלב אין המלאך יודע.
ישנם הסברים נוספים.
המהרש"א מבאר שכוונתם היתה לחדד אותו אם יבין כוונתם. וכתב טעם נוסף שכוונתם היתה שיבוא אל אביו, והוא יפרש לו את ברכתם, ועל ידי זה תחול הברכה גם מאביו. (המהרש"א מציין שזהו טעם דחוק כיון שמנין הם ידעו שהוא לא יבין ואביו יבין).
כיום לא נהוג לברך כך. נכון וראוי שאדם יברך את חבירו באופן ישיר וברור ובכך כבר משעת הברכה עוד לפני שהיא התקיימה הוא כבר שימח את חבירו.
יום טוב
בעל חוב בבינונית / זיבורית, הסתירה בין הברייתות
הרב חיים שריבר | ב אייר תשפ"ב
מי אביו של יהושע בן נון?
הרב בנימין במברגר | ה אייר תש"ע
"כל המלמד את בן חברו תורה כאילו ילדו"
הרב בנימין במברגר | ד שבט תשס"ח

דעה/קושיא במצות שילוח הקן
רבנים שונים | כ"ה ניסן תשפ"ב
הרב חיים שריבר
ר"מ בישיבת בית אל ובישיבת בני צבי .
גמרא בבא מציעא דף לג ע"ב
י"א ניסן תשע"ד
דיני כלי פרווה
כ"ב כסלו תשע"ד
להחזיק תפילין בתפילה ובתור שמירה
ב שבט תשע"ד
בצל עם סכין בשרי וקרש חיתוך חלבי
ט טבת תשע"ד

העתקת שאלות בבגרות
הרב ש. יוסף וייצן | י"ז אייר תשפ"ב

ספק ערלה
מכון התורה והארץ | ט"ז אייר תשפ"ב
