שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • הפצת יהדות

ביסוד השילוב של הציבור הדתי לאומי

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"א אייר תשפ"ב
שאלה
ע״פ מה שקראתי בכתבי הראי״ה קוק זצ״ל אחד היסודות שבו חלוק על גדולי ישראל של המגזר החרדי הוא שבגישתם אין אפשרות לקרב ולחזק את עם ישראל החילונים, ובדרכו שלו של הקירבה לחילונים וללא התבדלות הרי זה יגרום לחזרה בתשובה ולקירוב רחוקים. שאלתי איך אתם מסבירים שרוב רובם של החוזרים בתשובה חוזרים ע״י ארגונים חרדים של חזרה בתשובה (כגון ערכים הידברות צהר של בעלז ועוד רבים) ובציבור הדתי לאומי אין חזרה בכמיות כאלה כלל, וגם מה שחוזרים רובם חוזרים ליהדות כחרדים ולא כדתיים לאומים כלל. ואולי צדקו גדולי ישראל מהמגזר החרדי בגישתם הנבדלת מהחילונים בעניין זה?
תשובה
שלום רב לא מצאתי שהרב קוק כתב שלא להבדל מהחילוניות ורק כך הם יחזרו בתשובה. הרב קוק שמח מאד על כל יהודי ששומר מצוות בין אם הוא חרדי ובין אם הוא לא חרדי. הרב קוק לא אהב את החלוקה של עם ישראל למגזרים. אולם הרב קוק הבין שיש תפקיד יחודי לציבור החרדי. הציבור החרדי חייב לשמור את משמרת הקודש. הקודש זה הדבר הכי חשוב שכל שמירה עליו היא מחייה את האומה כולה. ב"ה גם הציבור החרדי אוהב את כל עם ישראל ורבים מרגישים את אהבתו אליהם וזה בודאי גם פועל ומביא לכך שחוזרים בתשובה. נראה לי שגם הציבור החרדי מסכים שאהבה ורצון להתקרב מוסיפים קודש וגורמים לחזרה בתשובה. העמדה החרדית לדעתי היא בעיקר עמדה חינוכית בכדי להגן על הילדים שבמפגש עם החילוניות הם עלולים להיפגע. גם לדברי הרב קוק יש להיזהר מאד מהפגיעות מהעולם החילוני. אולם הרב קוק אומר שהחילוניות היא לא נובעת רק מיצר הרע. מדובר על מהלכים כלליים יותר שהם אלו שמולידים את התופעה החילונית. לאחר אלפיים שנה שעם ישראל שמר אמונים לקב"ה דווקא לעת הגאולה בדור האחרון אנו רואים התרחקות. האם זו תאונת דרכים לא צפויה. על כך הרב קוק מבאר שהחילוניות קוראת לנו להעמיק בתורה ולהצמיח תורה יותר גדולה תורה שהחילוניות תכנע בפניה. אחד מהמבחנים לצמיחת התורה בעם ישראל נוגעת לכך שקיום המצוות ראוי שיעבור מקיום שנובע מיראת עונש לקיום שנובע מאהבה ויראת הרוממות. נראה לי שגם הציבור החרדי משתנה בנושא זה ומכיר בכך שקשה לתחזק את התורה מכוח יראת העונש . התורה לא יכולה להחזיק מעמד אם היא תהיה מבוססת על כפייה וחוסר רצון. זהו האתגר של כל לומדי התורה. על כך כל אחד שיכול לתרום ולהגדיל את האור התורה מבורך. בנושא זה דווקא האתגר להחזיר בתשובה הוא מביא תועלת לא רק לחוזרים בתשובה אלא לכולנו. השיחות וההסברים שנועדו לבעלי תשובה הם בסופו של דבר גם מועילים לנו. התורה כולה תלך ותצמח מכוח הצדיקים הגמורים ומכוח בעלי התשובה. אין תחרות בין המגזרים מי מעורר יותר לתשובה. יש חוזרים בתשובה לברסלב . יש לחב"ד יש לבעלז. יש לליטאים ויש לציבור הדתי לאומי. אני לא עשיתי מחקר מדוייק לבדוק את מידת ההשקעה ומידת ההצלחה בענין החזרה בתשובה. אני מניח שככל שפועלים יותר כך זוכים ליותר סיעתא דשמיא. אין לי מדדים של תועלת שלא מתורגמת לקיום מצוות אלא ליחס הבסיסי לתורה , למסורת לחיבת הדת שגם זה שלבים בחזרה בתשובה. הרב קוק כתב שמעבר לשאלה האישית האם אדם חובש כיפה יש תהליכים כלליים שנוגעים לחיבת הקודש , להכרת הקודש ולבסוף בודאי אנו כולנו מאמינים שכולם גם יגיעו לקיום הקודש. כל טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il