שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • צאת שבת והבדלה
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום וברכה, ראשית, תודה לרב על תשובתכם. בנוגע לתשובה מספר 3 - כתבתם כך: [ציטוט] נראה לי שמי שטעה והתחיל אלקינו מלך העולם יסיים את הברכה ולא יחזור ולאחר מכן יאמר "ברוך שם כבודו לעולם ועד". לא הבנתי, האם הכוונה שלאחר שיסיים לחתום כך, יאמר "ברוך שם כבוד וגו" אבל לא חוזר לברך מחדש באופן תקין? (הפך ממה שידוע בברכת הנהנין - שהטועה בברכתו, יאמר "ברוך שם כבוד..." ואז יחזור לברך מחדש). ובעצם, מה גדרה של אמירת "ברוך שם כבוד..."? האם זה כלל מוצק שמוגדר כביטול ברכתו הקודמת, בכדי שלא יחשב הוצאת שם שמים לבטלה - ולכן, בעצם, יהא צריך לחזור ולברך שוב? או שזה כעין כלל גמיש, בגדר "דבר שיש בו ברירה"? כלומר, שנחשבת לו הברכה, ואילו אמירת "ברוך שם כבוד..." רק מתייחסת להזכרת השם שאינו ממטבע הברכה/חתימתה?
תשובה
כן. הכוונה שלא יחזור לברך שוב כי כבר יצא בדיעבד ידי חובה בברכה. ומאחר והוציא שם שמים שלא היה צריך ראוי לומר "ברוך שם כבוד מלכותו" ולקדש שם שמים כתיקון. זה לא מבטל את הברכה אלא מתקן את הוצאת שם שמים שלא לצורך.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il