- שבת ומועדים
- ימי הזיכרון והעצמאות
שאלה
למו"ר השלום והברכה,
בהמשך למה שנשאל הרב על יום העצמאות נדחה,
א) באהלה של תורה ח"ב סי עג הרב ביאר באריכות את כל ענין שינוי מועדו של יום העצמאות עקב שבת. אמנם, הרב התמקד שם בעיקר ביום העצמאות שחל בשבת או בשישי והוקדם ליום חמישי.
השאלה מה לגבי יום העצמאות נדחה (מיום ה ליום ו באייר). המצב הזה חל בעת חלותו של ה באייר ביום שני. למעשה החשש מחילול השבת מגיע במקרה זה בעקבות יום הזכרון שחל יום קודם - ביום ראשון, ואם כן הדחיה של יום העצמאות אינה עקב חילול שבת. לפיכך לכאורה אין מקום לדחותו ליום אחר, אלא רק את יום הזכרון. מדוע אם כן דוחים גם את יום העצמאות?
בפרט לאור העובדה שאין ענין דוקא בתאריך ד אייר כהנצחה לנופלים. ישנם תאריכים רבים לצערינו שניתן לייחד אותם ליום הזכרון לנופלי מערכות ישראל לאחר אירועים קשים שחווינו במאה שנים האחרונות.
ויתרה מכך, לאור זאת שיום הזכרון לא נוסד בתקנת חכמים, אלא חכמים הסכימו למה שעלה ברצון העם ומערכת הבטחון והממשלה (וכפי שהרב דן באהלה של תורה ח"א יו"ד סי כג בצורך ביום כזה ובהשתתפותנו בו), אף אם יד תלמידי חכמים היא שהיתה בקביעת היום ובדחייתו, ואע"פ שיש סמליות מסוימת בסמיכותו ליום העצמאות. שהרי לאורך כל השנים נאמרה ביקורת גדולה בקרב רבים מן העם (ובפרט המשפחות השכולות) על סמיכות יום הזכרון ליום העצמאות, ומדוע לא ניתן ידינו לשינוי היום – שיחול בזמן אחר (בשנה כזו. או אפילו לשנות לכל השנים), ובאמצעות כך יום העצמאות יתקיים במועדו – שהוא הוא התקנה של חכמים, והחיוב שלנו בהודיה לה, ביום ה באייר, מדינא ולא מטעם דבר שנהגו (וזה למעשה יהיה כפי שנדחים מנהגי האבילות של ספירת העומר ביום העצמאות).
ב) לגבי יום הזכרון שמקדימים אותו בעת חלות יום העצמאות בשישי או שבת, כיצד זה מסתדר עם המשנה (מגילה ה.) "באלו אמרו מקדימין ולא מאחרין אבל זמן עצי כהנים ותשעה באב חגיגה והקהל מאחרין ולא מקדימין", וע"פ המתבאר שם, אין מקדימין ימי אבלות אלא רק מאחרין, משום ד"אקדומי פורענות לא מקדמי" (ובתשובה אחרת באתר, הרב לא התייחס לזה רק כיום זכרון בעלמא אלא אף כתב באחד השו"תים באתר בהקשר של יום העצמאות שנדחה לו אייר שמדובר ביום אבל – "בפרט כאשר ה באייר השנה יהיה יום אבל מסתבר שצריך לומר תחנון").
ואם כן, למה לא מאחרין את יום הזכרון ביחד עם יום העצמאות שיחולו לאחר השבת?
נשמח אם הרב יוכל להתייחס בהרחבה ולציין את המקורות בחז"ל בענין
תשובה
שינוי יום הזכרון יפגע מאוד במשפחות השכולות
יום הזכרון ויום העצמאות צמודים זה לזה גם רעיונית וא"א לנתק ביניהם