שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות
קטגוריה משנית
undefined
שאלה
שלום וברכה, הרבה זמן בראשי מתפתחת שאלה בנושא זיווג האדם. הרי ידוע שבעוד בולד בבטן אימו וטרם הגיח לאוויר העולם נקבע זיווגו לעתיד לבוא. מובן שזיווג האדם נקבע מראש, בנוסף לכך ידוע שרק כאשר אדם מתחתן הוא נחשב ל"שלם" ובעצם נשמתו שלמה רק לאחר ייחוד חלקי נשמתו הזיכרית והנוקבא. שאלה 1: כתוב שאין מזווגין לו לאדם אלא לפי מעשיו (זה כתוב בזמן הווה כאילו ממש משתנה בהתאם למעשי ופעולות האדם) , ומצד שני כתוב שזיווגו נקבע עוד הרבה לפני שנולד. כיצד מתיישב נושא זה? שאלה 2: אם כך ויוצא שהנשמה שלמה רק לאחד ייחוד שני חלקיה, מה בפועל נחשב כנשמה? הרי היו שתי נשמות בעל אופי ומידות שונות , מסלול חיים שונה, עם כף חובות וזכויות שונה, יצר הרע נטיות ומלחמות שונות ובעלי דין שונה כל אחד לפי מעשיו מחשבותיו ואמונתו הפנימית בעולם הזה. השאלה היא איך מתיישב הנושא מבחינת המשפט והדין בשמים עד 120 האם נשפטים כאחד למרות השוני במדרגות הרוחניות בין שני החלקים? האם הנשמה אשר נכנסת לגוף בתחיית המתים היא הנשמה המתוקנת משמע הכוונה הנשמה המאוחדת עם שני החלקים בתוכה או שמא כמו לפני שהיא מפורדת לשני גופים? ובמידה ונשפטים בנפרד, האם בגן עדן/גהינם/כף הכלע הדין הוא משותף לשני חלקי הנשמה מבחינת זה גורר את זה כי התייחדו בשנותיהם על הארץ? תודה רבה רבה, מצטער אם השאלה הייתה קשה להבנה.
תשובה
בס"ד שלום רב, ישנם כמה הבנות יסוד שצריך לדייק על מנת לענות - אך בהבנתן הרבה משאלותיך תתייתרנה. מה היא נשמה? אין היא אור מאד מאד מופשט שמתחלק לשנים. אלא היא מהות רוחנית ולכן כל השאלות על החלקים השונים יסודן בתפישה מגושמת של הנשמה. שמעתי בשם תלמיד חכם שחז"ל אמרו 'בת פלוני לפלוני' ודייקו בדבריהם, נקטו 'פלוני' כדי לומר שיש כמה אפשרויות והן יכולות להשתנות לפי מעשינו. כך שגם אין להלחץ שנפסיד את 'הזיווג' היחיד.. בהצלחה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il