שאלה
אנו סוחטים לימון על סלט בשבת ורוצים שלא יגיעו גרעינים מהלימון לסלט.
שמענו על רעיון להשאיר את הלימון שלם ולעשות בו חתכים עם סכין. סוחטים את הלימון כשהוא שלם עם החתכים הללו, וכך רק המיץ יוצא והגרעינים נשארים בפרי.
השאלה היא, האם מותר לעשות כך בשבת או שזה בורר שהרי הקליפה מסננת את הגרעינים?
תשובה
לענ"ד הדבר מותר כשעושה כן סמוך לסעודה.
גם אם נחשיב את הקליפה המחוררת כמסננת, דין זה דומה למה שכתבו הפוסקים (ראה שש"כ ג סב. מנוח"א ז מג) לגבי מזיגת תמצית תה מקומקום שמותקנת בזרבוביתו מסננת. הפוסקים כתבו שמעיקר הדין מותר לערות תמצית תה מקומקום כזה, והסבירו שאע"פ שבמזיגה יוצאת רק התמצית והעלים נשארים, אין זה נחשב ברירה, משום שגם אם יצאו העלים, זה לא פוסל את התה משתיה ואין זה פסולת ממש וממילא אין זו ברירה. אם כן לפי טעם זה, גם אם נאמר שהקליפה היא כמסננת, הרי שאין בזה ברירה שהרי אפשר בהחלט לאכול או להגיש סלט שנפל לתוכו גרעין לימון.
ונצרף גם את סברת הגרש"ז אויערבך זצ"ל שכלי המיוחד לברירה לצורך מיידי בלבד אינו בכלל הכלים שאסור לברור בהם וזו גם סברא להקל בתיון (שש"כ ג הערה קמ). וממילא זה נחשב ברירה ביד שמותרת לאלתר.
ובכלל יתכן לומר שאין זה נחשב בכלל כלי סינון אלא ברירה ביד וכידוע ברירה של אוכל ביד מותרת כדי לאכול לאלתר.
לכן למעשה, מותר בשבת לסחוט באופן זה לימון לסלט אך יעשה כן סמוך לארוחה שיהיה לאלתר.

נטילת ידיים לאחר שירותים - האם צריך כלי?
הרב שמואל אריאל | כ"ה סיון תשע"ו

ברכה על בייגלה
הרב אלישיב קפקה | א אדר א' תשע"ט
מדוע עונשה של ארוסה חמור מעונשה של נשואה?
הרב משה מאיר אבינר | י"ז שבט תשפ"ב
כמה צריך לחכות בין חלב לבשר
הרב דניאל קירש | א אב תשפ"ב
ריקודים מעורבים נשים וגברים
הרב דניאל קירש | ז שבט תשפ"ה
צורך לשמירת שבת - איך קופצים למים?
הרב יצחק גרינבלט | ז שבט תשפ"ה
