שאל את הרב

  • הלכה
  • מד"א, תרומת דם ואיברים

הריגת גוי לשם השתלת איברים

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

י"ב אב תשס"ו
שאלה
יש לי בן משפחה עם מחלת ריאות שבסופה עליו לעמוד בפני ההחלטה אם לעבור השתלת לב ריאה או למות. הקושי הוא שכיום מצבו טוב ואיננו מצדיק השתלה, וכאשר מצבו יתדרדר עלול להיות שלא ימצא תורם מתאים בארץ. התברר לנו שבסין ישנה אפשרות לקבל תרומה של לב ריאה עם הצלחות מרשימות מהצד הרפואי. הקושי הוא הצד ההלכתי: מדובר באיברים שנלקחים מאזרחים סינים חיים שנידונו למוות על ידי בית משפט סיני, ומוחזקים במרתפים של שלושים וחמישה בתי חולים בסין. כאשר תייר מערבי בא ומשלם עבור השתלה, הצוות הרפואי מאתר עבורו את התורם המתאים. במקרה של השתלת לב ריאה הנדון למוות מוצא להורג על ידי צוות המנתחים ואיבריו נלקחים להשתלה. מה שמסבך עוד יותר את השאלה הם המקרים של בני אדם שלא היו נדונים למוות בשום מדינה אחרת. לדוגמא: בני כת שעושים מדיטציה מסוג מסוים, ובסין דנים אותם למוות על כך (לא מדובר בעבודה זרה, למיטב ידעתי). המידע שקיים במערב הוא שמאה חמישים אלף מאנשי הכת נדונו למוות ומוחזקים במחנות מיוחדים ובמתקני הכליאה שבבתי החולים. לסיכום: השאלה היא האם כאשר יגיע המצב הקשה של בן משפחתי הוא צריך לחכות בארץ לתורם מתאים או שמותר לו לנסוע לסין ולבקש לעבור השתלה שם?
תשובה
אסור להרוג גוי. אפילו לא לשם שימוש באבריו להצלה. רק אם הגוי כבר נהרג בלי כל קשר לתרומת אבריו מותר להשתמש באבריו. צריך לברר בסין האם ההוצאה להורג נעשית בגלל הצורך להשתמש באברי הנדון, אם כן - אסור. אך אם אין כל קשר בין הוצאתו להורג לבין ההשתלה - מותר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il