שאל את הרב

  • הלכה
  • גדולי ישראל ורבנים

היחס לפתיחה בזוהר

undefined

הרב דוד חי הכהן

י"ח אייר תשס"ז
שאלה
האם מותר ע"פ ההלכה "לפתוח", בזוהר הקדוש. בתור מי שהעניין המיסטי מעניין אותו הייתי אצל ת"ח כזה (ולפחות הוא נראה כך) והוא אכן פתח בזוהר וביקש ממני לתת לו כמה מספרים ואותיות. מכיוון שלא הייתה בי אמונה מוחלטת שאלתי אותו האם הוא מודע לכך שמי שיכול לעסוק בזוהר הקדוש הוא רק מי שהגיע לגיל 40 ומילא כרסו בש"ס ופוסקים? לשאלתי הוא השיב כי רשב"י התיר לכל מי שחפצה נפשו להשתמש בזוהר לצורך עזרה ואף הראה לי זאת באחת ההקדמות. בנוסף, ישנם את דברי הרב אשל"ג שלפי פשוטם ניתנה רשות לכל אדם לעשות בזוהר ואדרבא ע"י כך זה יקרב את הגאולה. למרבה הפלא, אותו ת"ח קלע ממש בדבריו ודוק, אין המדובר בדברים טרוואלים אלא בדברים שאין סיכוי לנחשם וספציפיים לי מאוד. כמו כן ניבא פרט שייתקיים בעתיד (ותוכנן עוד הרבה לפני שהגעתי אליו) ואכן הדבר התממש. האמת היא שאפשר לתרץ זאת ע"י כך שאכן לאותו אדם ישנם כוחות אלא שהם כוחות טומאה (כפי שהיו לחרטומי מצריים). אלא שת"ח זה דווקא נראה לי מאוד אמין ולא מתחזה הגם שאינו עומד בתנאי הגמרא דלעיל. כיצד עלי להתייחס אליו ולדבריו? ושאלה נוספת היא האם ישנה רוח הקודש בימינו אשר לפיה ניתן לחזות עתידות (אני יודע ממקרה קרוב שבו אחד מגדולי הדור הורה לבחור שבה להיוועץ בקשר לנישואין לברוח ומהר כי העתיד יהיה רע ומר).
תשובה
לפי כל מה שידוע אין היום רוח הקודש אבל בודאי שלגדולי התורה יש סייעתא דשמיא להצליח בעיצות טובות. אין הדברים קשורים בשיטות של ניחוש דרך הזוהר או כל ספר קודש. ספרי הקודש חשובים להגדיל את הקדושה של עמנו וארצנו ולא לטפל בעניינים פרטיים. ומה שאותו אחד הצליח בניחושים מסוימים אין בזה שום ערובה להצלחה בנושאים אחרים. לפעמים ניחוש כזה שמביא לאימון מלא עלול להביא לכשלונות חמורים ולכן כדאי להזהר ולזכור כי התורה הבטיחה למי שיהיה תמים כי ד' יהיה בעזרו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il